کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

حقوق عمومی

اختصاصی از کوشا فایل حقوق عمومی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 18

 

مقدمه

"حقوق اساسی" به نحوه اعمال حاکمیت ملی، توزیع قدرت در میان قوا، حقوق بنیادین ملت و نهادهای اصلی قدرت با کارکرد هر یک می‌‌پردازد و "حقوق اداری" به روابط میان سازمانهای اداری دولت با مردم اختصاص دارد.

در "حقوق کیفری" که از رشته‌های مهم حقوق عمومی است که مستقل از آن گسترش یافته است، پدیده مجرمانه شدت و نوح برخورد و میزان قبح جامعه و تحت تأثیر قرار گرفتن افکار عمومی در این خصوص را مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

حقوق عمومی

حقوق عمومی چیست؟

تعریف حقوق عمومی:

حقوق عمومی یکی از تقسیمات حقوق است که عبارت است از یک مجموعه مقررات و قواعدی که منافع عمومی و همگانی جامعه را به عنوان اینکه جامعه است، مورد توجه و حمایت قرار می دهد. در این حقوق، سود همگانی جامعه مطرح است، بدون توجه به افراد و یا حقوق خصوصی. با این بیان که در حقوق عمومی منافع عمومی تسلط دارد بر حقوق خصوصی.

موضوع این شاخه از حقوق، دولت و یا کلیۀ نهادهای سیاسی است. و مطابق به این حقوق، حقوق طبقۀ فرمانروا در برابر طبقۀ فرمان بر مورد بحث قرار می گیرد. با این توضیح که در حقوق عمومی روابط افراد و نهادهای حاکم و روابط فرمان روایان با یگدیگر و روابط فرمان روایان و فرمان بران بحث می شود.

زمانی که حقوق عمومی به میان می آید، انسانها در دایریی از قواعد آمره ای محاصر می شود که انسانها باید در برابر سازمانها، تشکیلات، نهادها و اداره تسلیم شود. حقوق عمومی همیشه با اجبار و عمل اقتدارگرایانه همراه است. دامنۀ این حقوق، شامل تمامی شهروندان یا کلیۀ اعضای جامعه می گردد.

تاریخچۀ پیدایش و گسترش حقوق عمومی:

حقوق عمومی، از اواخر قرن نوزدهم میلادی و اوایل قرن بیستم بخصوص بعد از جنگ جهانی دوم به خاطر دخالتهای روز افزون دولت در ساحات امور خصوصی افراد گسترش پیدا کرده و حقوق خصوصی افراد را تحت تأثیر قرار داده است.

مثال: با آمدن کمونیزم و سوسیالیزم، مؤسسات، اجتماعی گردید و مالکیت اشتراکی شد. یا با رواج نظام سرمایه داری، برنامه ریزیهای اقتصادی و حمایتی موجب شد که حریم سطح عمومی جامعه ترجیح داده شود بر حریم خصوصی افراد.

حقوق عمومی و حقوق خصوصی

حقوق عمومی قواعدی است که بر روابط دولت و ماموران او با مردم حکومت می کند و سازمانهای دولتی را منظم می سازد .

حقوق خصوصی مجموعه قواعدی که حاکم بر روابط افراد است مانند : روابط تجاری و خانوادگی و تعهدات اشخاص در برابر یکدیگر .

تمیز بین حقوق عمومی و خصوصی پیشینه بسیار طولانی دارد و در میان رومیان نیز رواج داشته است و بر اساس دخالت روز افزون دولت میان ارتباط مردم مفهوم حقوق خصوصی مورد نقد قرار گرفته است و تمیز بین حقوق خصوصی و حقوق عمومی را بسیار مشکل و دشوار ساخته است .

پارهای از اندیشمندان تعریفهای جهت بهتر مشخص شدن حریم حقوق عمومی و خصوصی قرار داده اند که عبارتد از :

قواعد حقوق عمومی امری است

یعنی اشخاص ، حتی با توافق یبن خود نیز نمی توان از آنها سرپیچی کنند در حالی که قواعد حقوق خصوصی بر مبنای احترام به اراده افراد استوار است . در


دانلود با لینک مستقیم


حقوق عمومی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.