کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

آشنایی باسیستم خنک کاری خودرو وسرویس نگهداری آن

اختصاصی از کوشا فایل آشنایی باسیستم خنک کاری خودرو وسرویس نگهداری آن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

آشنایی باسیستم خنک کاری خودرو وسرویس نگهداری آن


آشنایی باسیستم خنک کاری خودرو وسرویس نگهداری آن

فرمت فایل : WORD (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 9 صفحه

 

سیستم خنک کاری:
هدف :  نگهداری دمای موتور در محدوده تعریف شده ومجاز . دمای مجاز کارکرد غالب موتورها در محدوده 80 درجه سانتی گراد می باشد .

افزایش بیش از حد دمای موتور مشکلات زیر را بوجود می آورد:
1) جوش آوردن آب رادیاتور وبیرون آن و کم شدن آب موتور
2) تغییرشکل قطعات موتور ونهایتاً تاب برداشتن و متوقف شدن قطعات متحرک در هنگام کار موتور (اصطلاح گیرپاژکردن را دراین حالت به کار می برند)
3) ذوب شد ن قطعات حساس موتور مانند شمع –سوپاپ ها-و...
4) ایجاد خودسوزی درون موتور (قبل از تشکیل جرقه سوخت و هوا محترق شود.این مسئله به دلیل ایجاد نقاط سرخ درون فضای احترابق می باشد)
5) کاهش قدرت وکشش موتور
6) سوختن و تغییر شکل و خاصیت روغن مصرفی موتور

کاهش دمای موتور و کار موتور در دمای پایین باعث مشکلات زیر می گردد:
1) افزایش اصطکاک قطعات به دلیل بالا بودن ویسکوزیته روغن در دمای کم
2) نرسیدن روغن به قطعات متحرک انتهای مسیر روغن کاری
3) تقطیر شدن گازبنزین درون مجاری مربوطه
4) کاهش قدرت و کشش موتور

اجزای سیستم خنک کاری:
اجزای سیستم خنک کاری آبی عبارت از :
رادیاتور یا مخزن آب –درب رادیاتور-شلینگهای انتقال آب به موتور حوزینگ ترموستات-ترموستات-فشنگی آب (شمع آب)-درجه آب (آمپرآب)-فن یا پروانه-واترپمپ

وظائف اجزای خنک کاری :
رادیاتور:مخزن نگهداری آب ومحل تبادل حرارت آب موتور بامحیط می باشد. ساختمان آن ازدو مخزن فوقانی وتحتانی تشکیل شده است . این دومخزن توسط چند ردیف لوله به هم متصل می شوند .آب گرم از لوله متصل به مخزن فوقانی وارد شده وسپس از لوله های عمودی به مخزن تحتانی راه می یابد،وطی این مسیر حرارت خودرا از طریق شبکه لانه زنبوری (فین ها )که بین لوله های عمودی قرار دارند به محیط منتقل می نماید.
تعداد ردیف قرارگیری لوله های عمودی بنا به نیاز قابل تغییر می باشد. در صورت استفاده از خودرو در محیط گرم سیر می توان از رادیاتور با تعداد لوله های بیشتر استفاده نمود. مثلاًبه جای رادیاتور دو لول از رادیاتور چهار لول استفاده می نمایند.
عمده مشکلات رادیاتور مربوط به گرفتگی لوله ها و پوسیدگی لوله های آن می باشد جهت جلوگیری از گرفتگی لوله ها می بایست از آب بدون املاح استفاده نمود .بهترین آب برای رادیاتور آب مقطر بوده واز برفک یخچال قابل استحصال میباشد.
درب رادیاتور دارای دو سوپاپ فشاری و خلاء بوده وهر سوپاپ وظیفه مخصوص به خودرا انجام می دهد . سوپاپ فشاری در لحظه افزایش فشار درون رادیاتور در اثر تبخیر آب رادیاتور عمل نموده وبخشی از بخار درون رادیاتور از لوله سرریز رادیاتور به محیط یا به مخزن انبساط که در کنار رادیاتور قرار دارد راه می یابد . افزایش فشار درون رادیاتور در حد مجاز باعث افزایش نقطه جوش آب می گردد. حال اگر سیستم سرد شود درون رادیاتور افت فشار ایجاد می گردد،واحتمال مچاله شدن رادیاتور و شلنگ ها وجود دارد در این لحظه سوپاپ خلاء عمل نموده و فشار محیط را در حد جلوگیری از تغییر فرم رادیاتور به درون رادیاتور راه می دهد.

اگر لوله سرریز کنار رادیاتور درون مخزن انبساط قرار داشته باشد در این لحظه آب ذخیره درون مخزن به رادیاتور هدایت می شود (سیستم  خنک کاری مداربسته).
در این مدل از سیستم خنک کاری، رادیاتور هیچگاه کسر آب ندارد و می بایست سطح آب مخزن انبساط رادیاتور کنترل شود.
خرابی سوپاپ ها در رادیاتور باعث اخلال در خنک کاری شده و راندمان سیستم خنک کاری را کاهش می دهد.


دانلود با لینک مستقیم


آشنایی باسیستم خنک کاری خودرو وسرویس نگهداری آن
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.