کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

تحقیق مهندسی پل

اختصاصی از کوشا فایل تحقیق مهندسی پل دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 33

 

آشنایی با مهندسی پل

بشر همواره دنبال راهی برای حمل و نقل کالا از محلی به محل دیگر بوده است . حمل و نقل از طریق رودخانه توسط قایق های اولیه اولین روشی بود که بشر بدان دست یافت .هر چند که امروزه نیز حمل و نقل رودخانه ای یا دریایی ارزانترین نوع حمل و مقل می باشد لیکن باید به این نکته توجه داشت که رودخانه یا دریا در امتداد و مسیر دلخواه وجود نداشته و بشر ناگریز به استفاده از راه های زمینی بوده است اولین راه های زمینی ساخته شده شاید راه های ارتباطی بین چند روستا باشد . گسترش شهر نشینی و به وجود آمدن حکومت های مرکزی از نقطه نظر های اجتماعی ، سیاسی ، نظامی و اقتصادی بشر را ناگریز به ایجاد راههای مینی طولانی نموده است .

وجود دو راه ارتباطی شاهی از شهر سارد در کنار دریای اژه به شوشو پایتخت هخامنشی به طول تقریبی 2700 کیلومتر با کاربرد سیاسی –نظامی و جاده ابریشم از مرز چین تا بندر انطاکیه در کنار دریای مدیترانه با کاربرد اقتصادی از مثال های بارز این ادعا می باشند .

هر چند که در حمل و نقل های اولیه با استفاده از اسب و قاطر و شتر برای عبور از دره ها و رودخانه ها احتیاج به تعهیدات خاصی نبود و عبور از این موانع هر چند که به دشواری ولی به هر طریق صورت می گرفت ، لیکن لازم سرعت بیشتر در ارتباطات و همچنین سنگین تر شدن محمولات و استفاده از وسایل حمل و نقل پیشرفته تز نظیر گاری ،معبری ایجاد می نماید که امروز به آن پل می گوییم . امروزه نقش راه های شوسه و آهن در ساختار اجتماعی و سیاسی یک کشور بر هیج کس پوشیده نیست . برای حمل کالا از نقاط تولید به مصرف از بنادر به مراکز توزیع از مزارع به کارخانه ها و شهر ها ارتباط روستا به روستا ، روستا به شهر ، شهر به شهر و غیره. بشر احتیاج به راه های دسترسی سریع و ایمن دارد . لازمه هر راه سریع عبور آسان و مطمئن آن از عوارض طبیعی مقل رودخانه ها و دره ها می باشد که این کار توسط پل انجام می شود هر چه از سرمایه گذاری اولیه در ساخت پل بیشتر باشد هزینه های استهلاک وسایل نقلیه و زمان در آینده کمتر خواهد بود . به عنوان مثال اگر با سرمایه گذاری اولیه بیشتر و تکنیک بالاتر به عوض عبور دره از طریق یک راه طولانی و خطرناک پیچ در پیچ از بالا به پایین و ازپایین به بالای دره ، بتوان یک پل با دهانه ای به عرض دره ایجاد نمود که وسایل نقلیه به طور مستقیم از دره عبور نمایند ، ملاحظه می گردد که چه صرفه جویی هایی در آینده امکان پذیر خواهد بود .

علاوه بر مسائل اقتصادی –سیاسی – اجتماعی پل نقش استراتژیک و تعیین کننده در مسائل نظامی دارند. از این لحاظ است که در تاریخ جنگ ها یکی از اهداف مهم بمباران های هوایی و عملیات تأخیری پل های اتراتژیک می باشد .

از لحاظ تاریخی اولین پل ها تیر های ساده از سنگ یا چوب بودند که بر روی پایه های سنگی در روی رودخانه انداخته می شدند . دهانه های بزرگ این تیرها توسط الیاف به صورت معلق در می آمدند . اما به عنوان ردپای واقعی تاریخی باید به دنبال پل های طاقی بود . تحقیقات باستان شناسی استفاده از طاق به عنوان یک سازه به 4000 سال قبل از میلاد مسیحی در خاور میانه نسبت می دهد .

لیکن اولین استفاده از طاق به عنوان پل در اسمیرنای ترکیه به تاریخ 900 سال قبل از میلاد مسیح نسبت داده می شود . در میان اقوام اروپایی رومیان پیشتاز استفاده از طاق های سنگی یه عنوان سازه باربر در ساختمان ها و پل می باشند . اولین پل طاقی (قوسی)سنگی شناخته شده رومی پل سولارس بر روی رودخانه تورون با قدمت 700 سال قبل از میلاد مسیح می باشد . در کار های رومی بین سالهای 400تا800 بعد از میلاد یک دوران فترت دیده می شود .

درمیان اقوام شرقی ، ایرانیان، هندیان و چینیان پیشتازان و صاحبان فن و هنر معماری می باشند . در سفر نامه مارکوپولو، از پل های بسیار برجسته و عالی که به تعداد زیاد در چین وجود داشته ، توصیف شده است . مدارک مکتوب، دلالت بر وجود یک پل معلق با زنجیرهای چدنی در قرن هفتم بعد از میلاد در هندوستان دارند.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق مهندسی پل
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.