کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

روش شناسائی یرسینیا انتروکلی تیکا 1

اختصاصی از کوشا فایل روش شناسائی یرسینیا انتروکلی تیکا 1 دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 19

 

روش شناسائی یرسینیا انتروکلی تیکا 1

در مواد غذائی

-0 مقدمه

جنس یرسینیا با پذیرفتن نام‌های متعددی چون فلاوباکتریوم پسودومولئی، باکتریوم انتروکلی تیکا، پاستور لاپسودوتوبرکلوزیس، پاستور X و ژرم X نهایتا از سال 1974 از خانواده پاستور لاسه جدا و به همراه سه گونه اصلی یرسینیاپستیس، یرسینیا پسودوتوبرکلوزیس و یرسینیا انتروکلی تیکا بطور قطعی در خانواده آنتروباکتریا سه جای گرفت.

این باکتریها از جمله بیماری زاهای مشترک انسان و دام هستند و مهم ترین گونه‌ای که نقش آن در بیماری زایی انسان از سال 1965 به اثبات رسیده است یرسینیا انتروکلی تیکا می‌باشد، شیر خام، گوشت، سبزیجات و آب می‌تواند بعنوان منبع آلودگی این باکتری مطرح باشد.

یرسینیا انتروکلی تیکا می‌تواند عامل بیماری معدی روده‌ای، آدنیت مزانتریک، اریتم گره‌دار عفونت خونی و پلی آرتریت باشد. این ارگانیسم، کوکو باسیلی است گرم منفی، بدون کپسول، بی‌هوازی اختیاری بطول 1-3 میکرومتر و عرض 0/5 - 0/8 میکرومتر که حرکت آن فقط در دمای پائین تر از 30 درجه سلسیوس به کمک فلاژل‌های پیرامونی صورت می‌گیرد. دمای مناسب رشد آن 28-29 درجه سلسیوس PH مناسب آن 7/2 - 7/4 است و مانند اکثر آنتروباکتریاسه‌ها گلوکز را بدون گاز تخمیر می‌کند و اکسیداز منفی است.

سروتیپ‌های جدیدی چون 0:13a; 13b, 0:4,32, 0:5,27, 0:21 بیماری‌زا تشخیص داده شده‌اند. بیشترین سروتیپ‌های بیماری‌زا 0:3 0:8, 0:9 می‌باشد.

از نظر سرولوژی آگلوتیناسیون‌های متقاطع با ارگانیسم‌هایی مانند سالمونلا، بروسلا، شیگلا، اشری شیاکلی و ویبربو گزارش شده است.

1 ـ هدف و دامنه کاربرد

هدف از تدوین این استاندارد ارائه روش جداسازی و شناسایی یرسینیا انتروکلی تیکای بیماری زا برای انسان است . این روش در مورد فرآورده‏های غذایی انسان و دام کاربرد دارد . 2 ـ واژه‏ها و تعاریف در این استاندارد واژه‏ها با تعاریف زیر بکار می‏روند :

هدف از تدوین این استاندارد ارائه روش جداسازی و شناسایی یرسینیا انتروکلی تیکای بیماری زا برای انسان است . این روش در مورد فرآورده‏های غذایی انسان و دام کاربرد دارد .

2 ـ واژه‏ها و تعاریف

در این استاندارد واژه‏ها با تعاریف زیر بکار می‏روند : 2 ـ 1 ـ یرسینیا آنتروکلی تیکای بیماری زا باکتریهای سرما گرایی هستند که اگر طبق روش مشروح در این استاندارد آزمایش شوند روی محیط های جامد انتخابی پرگنه‏های ویژه‏ای ایجاد می‏نمایند که از نظر خواص بیوشیمیایی با معیارهایی بیماری زائی این استاندارد مطابقت می‏کند .

در این استاندارد واژه‏ها با تعاریف زیر بکار می‏روند :

2 ـ 1 ـ یرسینیا آنتروکلی تیکای بیماری زا

باکتریهای سرما گرایی هستند که اگر طبق روش مشروح در این استاندارد آزمایش شوند روی محیط های جامد انتخابی پرگنه‏های ویژه‏ای ایجاد می‏نمایند که از نظر خواص بیوشیمیایی با معیارهایی بیماری زائی این استاندارد مطابقت می‏کند .

2 ـ 2 ـ شناسایی یرسینیا آنتروکلی تیکا

شامل حضور یا عدم حضور این باکتری در مقدار معینی از فرآورده غذایی است که بر طبق روش مشروح در این استاندارد تعیین می‏شود .

3 ـ اساس آزمایش

شناسایی یرسینیا آنتروکلی تیکای احتمالا بیماری زا در طی سه مرحله پی در پی زیر صورت می‏گیرد . 3 ـ 1 ـ غنی سازی در محیط مایع انتخابی 3 ـ 1 ـ 1 ـ کشت نمونه مورد آزمون در دو محیط غنی کننده زیر :

شناسایی یرسینیا آنتروکلی تیکای احتمالا بیماری زا در طی سه مرحله پی در پی زیر صورت می‏گیرد .

3 ـ 1 ـ غنی سازی در محیط مایع انتخابی

3 ـ 1 ـ 1 ـ کشت نمونه مورد آزمون در دو محیط غنی کننده زیر :

الف آبگوشت نمک های صفراوی و سوربیتول و پپتن

Peptone Sorbitol and Bile salts Broth (PSB )

ب : آبگوشت ایرگازان ـ تیکارسیلین وکلرات پتاسیم

Jrgasan ticarcillin and Potassium chlorate broth (ITC)

3 ـ 1 ـ 2 ـ گرمخانه گذاری

کشت (PSB) در دمای 25 ـ 22 درجه سلسیوس بمدت 3 تا 5 روز

کشت (ITC) در دمای 25 ـ 22 درجه سلسیوس بمدت 2 روز (48 ساعت )

3 ـ 2 ـ کشت در محیطهای جامد

کشت سطحی از محیطهای PSB.ITC بترتیب در محیطهای جامد زیر :

3 ـ 2 ـ 1 ـ محیط سفسولودین ـ ایرگازان و نووبیوسین آگار

Cefsulodin Irgasan and novobiocin agar (CIN)

3 ـ 2 ـ 2 ـ محیط سالمونلا ـ شیگلا آگار حای ذرکسی کلات سدیم و کلرور کلسیم

Salmonella / Shigella agar with Sodium desoxychlate and Calcium chloride (SSDC)

3 ـ 2 ـ 3 ـ گرمخانه گذاری

محیطهای CIn و SSDC در دمای 30 درجه سلسیوس گرمخانه گذاری کنید . پس از 24 ساعت و در صورت لزوم پس از 48 ساعت متناسب با محیط , کشت ها را به منظور حضور پرگنه های ویژه یرسینیا آنتروکلی تیکا بررسی کنید .

3 ـ 3 ـ تایید

در این مرحله روی پرگنه‏های مشکوک به یرسینیا آزمایش‏های بیوشیمیایی , آزمایش های خاص منطبق با معیارهای بیماری زایی و در صورت امکان آزمایش های سرولوژیکی برای تایید انجام می‏شود .

به راهنمای روش کار مراجعه شود .


دانلود با لینک مستقیم


روش شناسائی یرسینیا انتروکلی تیکا 1
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.