کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

ملاک های وابستگی به مواد مخدر

اختصاصی از کوشا فایل ملاک های وابستگی به مواد مخدر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 33

 

فهرست

عنون

صفحه

پیشگفتار

مقدمه

فصل اول : تاریخچه

فصل دوم : تعریف ملاک های وابستگی به مواد مخدر

فصل سوم : مهمترین عامل مؤثر بر اعتیاد

فصل چهارم : انواع مواد مخدر

فصل پنجم : عوامل مؤثر در زمینة گرایش به اعتیاد جوانان

فصل ششم : عوارض اعتیاد

فصل هفتم : پیشگیری و انواع آن

فصل هشتم : درمان دارویی

مفهوم روان درمانی

رفتار درمانی

شناخت درمانی

گروه درمانی

منابع

پیشگفتار :

اعتیاد به هر ماده مخدر باعث نابودی شخص می شود ، مگر آن که تحت درمان قرار گیرد ، اعتیاد علاوه بر نابود کردن فرد باعث نابودی سلامت جامعه می شود پس همگی باید با این معضل بزرگ مبارزه کنیم .

سازمانهای مختلف کشور با تأسیس مراکز درمان یا سمینارهای مختلف در این راه قدم برداشته اند .

پس وظیفة تک تک ما انسانها در این راه ، مبارزه با مواد مخدر است .

مقدمه : غم انگیزترین تراژدی انسان معاصر ، اعتیاد به مواد مخدر و متأسفانه جوانان عصر حاضر برای فرار از ناملایمات اجتماعی و فاصله طبقاتی و زندگی ماشینی به مواد مخدر پناه برده اند . معمولاً گروهی که در برابر این پدیده خطرناک بیش از سایر گروهها آسیب پذیر است همانا گروه جوانان یک جامعه می باشد . اعتیاد و اشاعه مواد مخدر یکی از قدیمی ترین و کارسازترین شیوه های استعمارگران و دشمنان بشریت می باشد . اصولاً اعتیاد یک بیماری مزمن است و چون نفس اعتیاد امری خطا و ناپسند می باشد پس هر معتادی مجرم هم هست و بدین مناسبت اکثریت معتادین به انواع مواد مخدر و الکلها دارای سوابقی از نظر جرم شناسی و بزهکاری از قبیل دزدی ، قاچاق مواد مخدر و کالا ، مفاسد جنسی و اخلاقی ، قتل ، خودکشی تصادفات و اعمال خشونت آمیز می باشد .

و اما جوانان … در دوران بلوغ که جوانان دچار مشکلات و بحرانهایی می گردند وظیفه بزرگترها ایجاب می کند که بطور منطقی و صحیح با جوانان و مشکلاتشان روبرو گردند ولی متأسفانه عموماً بزرگترها از جمله والدین و مربیان یا اطلاع و آگاهی کمی از تغییرات و تحولات روحی دوران بلوغ دارند و یا دوران جوانی خود را با تمام بحرانها و مشکلات خاصش فراموش کرده اند ، لذا به جای برخورد منطقی و اصولی با مشکل جوان او را هدف انتقادها و ملامت خود قرار می دهند و نمی توانند آنچنان که باید و شاید جوان را برای گذراندن بی خطر این دوره کمک و یاری نمایند.

جوان در برابر مشکلات زندگی و یا ناراحتی های ناشی از دوران بحرانی بلوغ و احیاناً کمبود محبت و عدم درک از طرف بزرگتران از خانواده و اجتماع فراری شده و بدنبال یک راه حل یا ماده معجزه گر می افتد که در این میان ماده مخدر را می یابد ابتدا سیگار … سپس سیگار همراه حشیش … و بالاخره تریاک و هرویین و … ماده مخدر به موادی از جمله تریاک ، حشیش ، هرویین ، ال اس دی و کلیه موادی که ایجاد وابستگی می نماید گفته می شود .

معتاد به کسی گفته می شود که به یک یا چند نوع از مواد مخدر ، حشیش ، مرفین ، هرویین و ال اس دی وابستگی دارویی و روانی داشته باشد و بطور روزمره از یک یا چند مورد از آن استفاده نماید .

و اعتیاد به عمل استفاده و وابستگی به مواد مخدر می گویند .

عادت به مواد مخدر در حقیقت با تاریخ بشر آغاز می شود و از هزاران سال پیش در کشورهای مختلف جهان و نزد قبایل گوناگون انواع مواد مخدر چه به صورت گیاهی و چه خالص شده استفاده می کردند و از مواد مخدری همانند ترکیبات توتون و تنباکو در مراسم و آیین های مذهبی و برای تسکین آلام و شفا دهنده دردها و مسایل روانی و جسمانی خود استفاده می نمودند . ( اداره بهزیستی شهرستان شوش دانیال 1383 )

حجم قابل توجهی از مشکلات گریبانگیر فرد معتاد و خانواده وی می باشد که در پرتو یک مددکاری و توانبخشی تخصصی و پیگیری مؤثر می توانیم شاهر مقصود را در آغوش کشیم و معتادی را که با زحمت ترک داده ایم سالم و پاک ببینیم . ( سراج خرمی 1382 )

تاریخچه : فصل اول

هنگامی که کریستف کلمب برای اولین بار در سال 1492 میلادی از اقیانوس اطلس عبور کرد و وارد قارة امریکا شد با بومیانی برخورد کرد که شیفتة استعمال دخانیات بودند و نوعی برگ خشک و تلخ مزه می جویدند که در قارة اروپا ناشناخته بود این برگ خشک چیزی جز تنباکو نبود .

کم کم تنباکو راه خود را به سوی قاره اروپا باز کرد و در تمام کشورها از محبوبیت خاصی برخوردار شد.در سال 1548 پرتغالی ها به کشت و کار تنباکو مشغول شدندو در سال 1558 انفیه(تنباکوی آسیاب شده)در بازار لیسبون به معرض فروش گذاشته شد .

سفیر فرانسه در پرتغال مقداری تخم تنباکو برای ملکه در کشور فرانسه فرستاد و خاطرنشان کرد که پزشکان دربار شهر لیسبون از این گیاه برای معالجة زخم معده و سایر بیماریها استفاده می کنند و این شد که تنباکو پس از مدتی به یک داروی معجزه گر تبدیل شد .

استفاده از تنباکو به سرعت رشد صعودی پیدا کرد ، طوری که در اوایل قرن نوزدهم جویدن تنباکو به طوری متداول و مرسوم شد که از 348 کارخانه تنباکو 335 کارخانه مخصوص عمل آوری برگ تنباکو برای جویدن بود و فقط 6 کارخانه در راستای تولید انفیه برای استفاده در چین فعالیت می کرد .

سیگار هم در مدت کوتاهی به شهرت رسید . اولین سیگارها را بر دهان بومی مکزیکی و سرخ پوستان امریکای مرکزی با استفاده از نی های توخالی ساخته و مورد مصرف قرار دادند . در اواسط قرن نوزدهم مغازه های تنباکو فروشی نیویورک شروع به عرضه اولین سیگارهای دست باز کرد .

در سال 1880 « جیمز ای بونساک » 21 ساله پروانة ساخت و بهره برداری انحصاری یک ماشین سیگارسازی را دریافت کرد . دستگاه او قادر بود دقیقه ای 200 نخ سیگار تولید کند .

در آن زمان برخی می گفتند داخل سیگارها از ارسنیک یا نوعی برگ سمی سفید رنگ پر شده است و برای سلامتی مضر است اما اینها هم افاقه ای نکرد و در طول جنگ جهانی اول بیش از از 200 میلیون نخ سیگار برای سربازان فرستاده شد در پایان جنگ حدود 40 درصد از مردان سیگاری شدند و در اوایل دهة 1960 بیش از نیمی از مردان بزرگسال در استفادة مداوم سیگار اعتیاد پیدا کرده بودند .

پزشکان نازی اولین کسانی بودند که ارتباط میان استعمال دخانیات و سرطان ریه را در سال 1941 کشف کردند . « جیمز اول » در اوایل قرن هفدهم گفته بود که در کالبدشکافی افراد سیگاری نوعی دودة روغنی در اعضای داخلی بدنشان مشاهده شده است و بالاخره این دکتر در کاراستل و افسر اس.اس مؤسسه تحقیقاتی تنباکو بود که ارتباط قطعی ، بین سرطان و تنباکو را کشف کرد .

دانشمندان هم اکنون به این نتیجه رسیده اند که روش سیگار کشیدن افراد مراحل اعتیاد به آن را بیشتر تحریک و تقویت می کند به این ترتیب


دانلود با لینک مستقیم


ملاک های وابستگی به مواد مخدر
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.