کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

دانلود مقاله کامل درباره نقش سیستم‌های تحریک در بهره‌برداری پایدار ژنراتورهای شبکه

اختصاصی از کوشا فایل دانلود مقاله کامل درباره نقش سیستم‌های تحریک در بهره‌برداری پایدار ژنراتورهای شبکه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 11

 

نقش سیستم‌های تحریک در بهره‌برداری پایدار ژنراتورهای شبکه

محمد علی حقدوست

دفتر فنی تولید ـ شرکت توانیر

چکیده:

افزایش مصرف برق بتدریج منجر به توسعه شبکه‌های قدرت گردیده و آنرا از اهمیت بالائی برخوردار نموده است از طرفی قابلیت اطمینان تولید شبکه به درجه پایداری وابسته است که این موضوع از مسائل غامض در شبکه‌های موجود می‌باشد.

افزایش درجه پایداری واحدهای تولیدی در شبکه فقط می‌تواند توسط سیستم‌های کنترل تحریک (A.E.C) کنترل گاورنر، کاهش زمان قطع کلیدها، کاهش زمان وصل مجدد و بهبود بعضی دیگر از پارامترها در طراحی شبکه عملی نمود.

در بحث حاضر ضمن بررسی اجمالی سیسماتیک به موقعیت گاورنرها و سیستم‌های تحریک در شبکه قدرت نقش سیستمهای کنترل ولتاژ مورد ارزیابی دقیقتری در ارتباط با پایدار ماندن واحدهای تولیدی قرار گرفته است.

شرح مقاله:

در یک شبکه حوب و مطمئن ولتاژ و فرکانس آن مستقل از بار موجود باید ثابت باشد، بطوری که کیفیت شبکه را می‌توان با معیار حداکثر انحراف V و F نقاط مختلفش از مقادیر نامی سنجید، از آنجا که بار توسط مصرف کننده‌های زیادی به شبکه اعمال می‌گردد سیستم باید این توانائی را دارا باشد که اغتشاشات ناشی از بار را به نحو مناسبی از بین برد.

قدرت مورد نیاز توسط گاورنر واحدهای تولیدی شبکه تامین و ولتاژ توسط سیستم تحریکواحدها و یا با مانور در ترانسفورماتورها، خطوط، کندانسورها و غیره تصحیح می‌شود.

از آنجا که کیفیت شبکه‌های قدرت روز بروز ارزش بیشتری پیدا نموده و از طرفی اغتشاشاتی هم که به شبکه اعمال می‌گردد پیچیده‌تر شده این امر باعث گردیده که طرح سیستم‌های تحریک نیز روز بروز متناسب با نیاز تکامل بیشتری پیدا کند که از اهم وظائف آن عبارتند از افزایش امکان پارالل کردن واحدهای مختلف در شبکه، بهم پیوسته، نگهداشتن ولتاژ نقاط مختلف در محدوده، معین امکان رسیدن سریع به ولتاژ  نامی پس از برطرف شدن اتصالیها، تنظیم قدرت راکتیو در شبکه و غیره عموماً سیستم‌های A.E.C (AUTOMATIC EXCITATION CONTROL) طوری طرح می‌شوند که بین 85% تا 105% و گاهاً تا 110% ولتاژ نامی ترمینال ژنراتور را بتواند تحت کنترل داشته باشد.

1ـ تغییرات بار:

چنانچه تغییر بار اعمال شده توسط مصرف کننده در یک شبکه حقیقی کوچک باشد می‌توان با تقریب بسیار خوبی آن شبکه را ایده‌آل دانست که در چنین شرایطی واحدها به پاس بی‌نهایت اتصال می‌یابند.

اگر R وX معادل تونن پاس بی‌نهایت برای ژنراتور فرض شود شامل امپدانس خط ترانسفورماتور و امپدانس داخلی ژنراتور خواهد بود.

در چنین شرایطی مطابق شکل (1) خواهیم داشت.

/

شکل (1)

            /

روابط بالا می‌تواند بصورت ساده زیر در آید:

            /

که P و Q به ترتیب قدرت اکتیو و اکتیو مصرفی می‌باشند. در شبکه اغلب فرض می‌شود / بوده لذا با تقریب می‌توانیم روابط قبلی را ساده‌تر نمائیم.

            /

به عبارت دیگر V تا حد زیادی در اثر تغییرات Q ایجاد می‌گردد.

            /

رابطه اخیر به مفهوم این است که تغییرات فرکانس تا حد زیادی در اثر تغییرات قدرت اکتیو بوجود می‌آید.

با تقریب فوق و فرض اینکه تابع تبدیل (مدل ریاضی شبکه) عبارت از مجموعه عناصری از قبیل خطوط، ترانسفورماتورها، خازن و راکتورهای شبکه می‌باشد.

با تغییر قدرت راکتیو ولتاژ شبکه تغییر کرده و این افت ولتاژ توسط کلیه واحدها حس شده و متناسب با مشخصه A.E.C واحد عکس العمل نشان داده می‌شود.

چنانچه تغییرات ولتاژ در حول نقطه کار شبکه مورد بررسی قرار گیرد.

تاثیر سیستم A.E.C در شکل (2) داده شده است.

/

شکل (2)

با همان شرایط چنانچه فقط اثر P و f حول نقطه کار منظور باشد، تاثیر گاورنر واحدهای مختلف در شکل (3) نشان داده شده است.

/

شکل (3)

چنانچه بار اعمال شده از شبکه توسط مشترکین در هر لحظه ترکیبی از قدرت اکتیو و راکتیو باشد چنانچه مقدار تغییرات کوچک بوده و حول نقطه کار بتوان شبکه خطی را فرض نمود. تغییرات ولتاژ و فرکانس ناشی از تغییر بار به اکسایترها و گاورنرهای کل شبکه منتقل شده و عکس العمل متناسب را نشان خواهند داد، در این حالت مدل شکل (4) برای شبکه ارائه می‌گردد.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره نقش سیستم‌های تحریک در بهره‌برداری پایدار ژنراتورهای شبکه
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.