کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

دانلود مقاله کامل درباره اصول و مبانی سرپرستی و مدیریت سازمانها

اختصاصی از کوشا فایل دانلود مقاله کامل درباره اصول و مبانی سرپرستی و مدیریت سازمانها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 32

 

اصول و مبانی سرپرستی و مدیریت سازمانها و مراکز

تعریف سازمان:

گروهی متشکل از دو یا چند تن که در محیطی با ساختار منظم و از پیش تعیین شده برای نیل به ‌‍‎‏‍اهداف گروهی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

انواع سازمان‎‎‎ها:

سازمان‎های انتفاعی و غیر انتفاعی

سازمان‎‎های تولیدی و خدماتی

سازمان‎‎های دولتی و خصوصی

سازمان‌های انتفاعی:

سازمان‌هایی هستند که با هدف کسب سود تشکیل می‌شوند.

سازمان‌های غیر انتفاعی:

این سازمان‌ها، با اهداف اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی تشکیل می‌شوند مانند اتحادیه‌های کارگری و انجمن‌های مذهبی.

سازمان‌های تولیدی:

این سازمان‌ها از مواد خام یا مواد اولیه برای تولید کالا استفاده می‌کنند.مانند کارخانه‌های تولید کفش و تلویزیون.

سازمان‌های خدماتی:

این نوع از سازمان‌ها خدمات ارائه می‌کنند مانند خدمات مشاوره عمومی و خدمات پزشکی.

سازمان‌های دولتی:

این نوع سازمان‌ها تحت کنترل دولت هستند.

سازمان‌های خصوصی:

این نوع سازمان‌ها بجای کنترل دولت توسط افراد یا بخش دولتی کنترل می‌شوند.

تعریف مدیریت:

فرآیند برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت بر کار اعضای سازمان و کاربرد کلیه منابع قابل دسترسی برای رسیدن به هدف‌های تعیین شده سازمان.

انواع محیط سازمانی:

2)محیط خارجی:

مواد اولیه

پول

انرژی

اطلاعات

نیروی انسانی

1)محیط داخلی:

عواطف

ارزشها

اعتقادات

منافع کارکنان

منافع سهامداران

انواع مدیران:

2) ازنظر فعالیت‌های سازمانی:

مدیران وظیفه ای

مدیران عمومی

1) از نظر سطح سازمانی:

مدیران عملیاتی

مدیران میانی

مدیران عالی

تعاریف مدیران عملیاتی، میانی و عالی

مدیران عملیاتی(خط اول):

مدیران در این سطح مستقیما مسئول تولید کالا و خدمات هستند مانند سرپرستان.

مدیران میانی:

این مدیران به طور مستقیم به مدیران رده بالا گزارش می‌دهند و پل ارتباطی میان مدیران عالی و عملیاتی هستند.

مدیران عالی:

گروه کوچکی از مدیران را تشکیل می‌دهند. واین مدیران اهداف، خط‌مشی‌ها و راهبردهای سازمان را تشکیل می‌دهند.

تعاریف مدیران وظیفه‌ای و مدیران عمومی:

مدیران وظیفه‌ای(تخصصی) :

کارکنانی با مهارت‌های ویژه در زمینه خاص مانند حسابداری، امور پرسنلی و غیره.

مدیران عمومی:

مسئول کلیه وظایف و فعالیت‌هایی هستند که در یک واحد یا یک سازمان انجام می‌شود مانند تولید، بازاریابی و امورمالی.

مهارت‌های مورد نیاز مدیران:

1)مهارت‌های ادراکی

2)مهارت‌های انسانی

3)مهارت‌های فنی

مهارت‌های ادراکی:

این مهارت به مدیر امکان می‌دهد که سازمان را به صورت یک کل در نظر بگیرد و روابط متقابل بخش‌های مختلف و چگونگی تاثیر تغییر هر قسمت در کل سازمان را پیش‌بینی کند.

مهارت های انسانی:

این مهارت به مدیر امکان می‌دهد تا با افراد، در کنار آنها و به طور موثر با آنها کار کند. مدیران در همه سطوح به این مهارت نیازدارند.

مهارت‌های فنی:

این مهارت‌ها به معنی توانایی به کار بردن ابزار، شیوه‌ها و دانش مورد نیاز برای اجرای یک زمینه تخصصی است.

رابطه بین سطوح مدیریت و مهارت‌های موردنیاز:

اصول مدیریت در نظریه مدیریت اداری

تقسیم کار

اختیار

انضباط

وحدت فرماندهی

وحدت جهت

الویت منافع عمومی بر منافع فردی

جبران خدمات کارکنان

وظایف مدیر:

1)برنامه‌ریزی

2)سازماندهی

3)هدایت

4)نظارت

5)خلاقیت

تعریف نقش:

نقش یعنی الگوهای رفتاری مورد انتظار از هر فرد در یک واحد اجتماعی.

نقش‏های مدیریتی

سیر تحول اندیشه مدیریت:

1)نظریه‌های کلاسیک

2)نظریه‌های نئوکلاسیک

3)نگرش کمی مدیریت

4)نگرش سیستمی

5)نگرش اقتضایی

6)جنبش جدید در روابط انسانی

نظریه‌های کلاسیک

1)مدیریت علمی

2)مدیریت اداری

3)مدیریت بوروکراتیک

هدف نظریه مدیریت علمی:

تعریف جنبه‌های مختلف رابطه میان ماشین –کارگر. برای رسیدن به این هدف، بجای تاکید بر روش‌های سنتی کار، مجموعه‌ای از مشاغل کارگری را تحلیل وزمان و ابزارهای لازم برای انجام کار را نیز مطالعه کردند.

شعار مدیریت علمی

انتخاب بهترین روش برای انجام هر کار

شیوه‌های لازم برای تعیین بهترین روش انجام کار:

مطالعات زمان و حرکت

سرپرستی تخصصی

انگیزه‌های فردی

اصول مدیریت علمی:

1)ایجاد علم واحدی برای اجرای هر جزء کار

2)گزینش علمی کارکنان و آموزش و تربیت آنان

3)همکاری صمیمانه مدیریت با کارکنان

4)تقسیم تقریبا مساوی کار و مسولیت بین مدیران و کارکنان

در نظریه مدیریت اداری فعالیت سازمان عبارتنداز:

1)فعالیت‌های فنی

2)فعالیت‌های بازرگانی

3)فعالیت‌های مالی

4)فعالیت‌های امنیتی

5)فعالیت‌های حسابداری

6)فعالیت‌های مدیریتی

طبق نظریه مدیریت اداری توانایی‌های لازم برای مدیران بر اساس فعالیت‌های شش‌گانه عبارتنداز:

توانایی‌های عام شامل فعالیت‌های شش‌گانه

توانایی‌های خاص مدیریت

توانایی‌های فنی و تخصصی

مشخصات مدیریت بوروکراتیک:

قوانین و مقررات

غیرشخصی بودن

تقسیم کار

ساختار سلسله مراتبی

تعهد برای کار مادام‌العمر

ساختار اختیار


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره اصول و مبانی سرپرستی و مدیریت سازمانها
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.