کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

فرم کامل و قابل ویرایش قرارداد طرح و ساخت ( EPC ) به صورت ورد 5 صفحه به صورت ورد

اختصاصی از کوشا فایل فرم کامل و قابل ویرایش قرارداد طرح و ساخت ( EPC ) به صورت ورد 5 صفحه به صورت ورد دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

فرم کامل و قابل ویرایش قرارداد طرح و ساخت ( EPC ) به صورت ورد 5 صفحه به صورت ورد


فرم کامل و قابل ویرایش قرارداد طرح و ساخت  ( EPC )  به صورت ورد 5 صفحه به صورت ورد

فرم کامل و قابل ویرایش قرارداد طرح و ساخت  ( EPC )  به صورت ورد 5 صفحه به صورت ورد با قابلیت ویرایش کامل در دسترس شماست.

 

قرارداد طرح و ساخت  ( EPC )

 

EPC عنوان روشی است روزآمد و در عین حال کارآمد برای واگذاری پروژه ها به پیمانکاران . مطابق این روش که مورد استفاده بسیاری از کشورهای موفق در اجرای پروژه های زیربنایی قرار گرفته است , مسئولیت کل پروژه مشتمل بر عملیات مهندسی , خرید و اجرا به طور کامل به یک پیمانکار بزرگ محول می شود .

1) اجرای پروژه های بزرگ به روش EPC

(Engineering , Procurement , Construction) مخصوصاً در سال های اخیر مورد توجه جدی کارفرمایان دولتی قرار گرفته است . اهداف اصلی استفاده از این روش عبارتند از :

1-1- کوچک کردن دستگاه های اداری و اجرایی کارفرما با واگذاری تمام کارهای پروژه به پیمانکار .

1-2- کاهش هزینه های پروژه به ایجاد رقابت بین پیمانکاران EPC

2-3- کاهش زمان پروژه با همپوشانی مراحل E و P و C

1-4- واگذاری مسئولیت کل پروژه به پیمانکار و در نتیجه , استفاده کارفرما از نیروهای خود در تعداد بیشتری از پروژه ها .

1-5- مشخص شدن قیمت کل پروژه و بستن بودجه مربوطه قبل از اجرای آن .

1-6- مسدود کردن راه های ادعاهای مالی ناصحیح پیمانکاران اجرایی .

در این راستا گفتار را از مراحل ابتدایی شکل گیری یک پروژه EPC , یعنی مناقصه آن شروع  می کنیم و سپس به ویژگی های اجرایی پروژه خواهیم پرداخت .

2) مشکلات مرحله مناقصه و تأثیر آن بر روی پروژه

2-1- تخمین اولیه قیمت و تغییر آن در طول پروژه : به طور معمول در ایران پروژ] EPC به صورت Lump – Sum قیمت گذاری می شود . در این راستا , پیمانکار موظف است که در مرحله مناقصه نسبت به برآورد قیمت پروژه و اعلام آن به کارفرما اقدام کند و کل پروژه را با این قیمت اجرا کند . حال فرض کنیم که یک پروژه متوسط EPC داریم . چنانچه مدت پروژه به علاوه مدت زمان ابلاغ کار به پیمانکار و نیز مراحل مناقصه را در مجموع پنج سال درنظر بگیریم و با توجه به آن که عمده خریدها و هزینه های پیمانکار پس از انجام مراحل مهندسی به طور متوسط از یکسال و نیم پس از ابلاغ پروژه شروع می شود , می توان فرض کرد که پیمانکار کل مبلغ پروژه را حدوداً سه سال بعد از برآورد قیمت خرج می کند . در اینجا یکی از اصلی ترین مشکلات پروژه EPC نمایان می شود , یعنی در حالی که برآورد پروژه مربوط به بیش از سه سال بوده است , پیمانکار مجبور است که با همان بودجه , ولی با قیمت های روز خرید کند , روشن است که در این سه سال , عوامل قابل پیش بینی یا غیرقابل پیش بینی باعث افزایش هزینه ها و گران شدن قیمت تجهیزات و نرخ دستمزدها شده و در نتیجه , پیمانکار دچار کمبود مالی می شود .

ممکن است گفته شود که پیمانکارباید در قیمت اولیه خود این افزایش قیمت را پیش بینی می کرد , لیکن به راستی بسیاری از آنها غیرقابل پیش بینی هستند . به عنوان مثال , افزایش بی سابقه و غیرقابل پیش بینی قیمت جهانی نفت و فولاد در سال های اخیر , باعث رشد سرسام آور قیمت تجهیزات نفتی شده , به گونه ای که قیمت بعضی ازتجهیزات به چند برابرقیمت قبلی رسیده است .

مثال های دیگری از این دست که مخصوصاً در کشور ما فراوان اتفاق می افتد و اصولاً قابل  پیش بینی نیستند , ولی مستقیماً بر قیمت پروژه اثر گذارند , عبارتند از افزایش قیمت مصالح ساختمانی , به خصوص سیمان و آهن که قیمت کل پروژه را افزایش می دهند . همچنین چنانچه قرارداد پروژه براساس ارز بسته شده باشد , از آنجا که عمده تجهیزات مورد نیاز از اروپا تأمین می شود , لذا افزایش نرخ ارزهای اروپایی , خصوصاً یورو نسبت به دلار , باعث کاهش توان خرید پیمانکار می شود . از طرفی دیگر , هرچند که عاملی چون تورم نرمال از ابتدا قابل پیش بینی است , لیکن برآورد نرخ واقعی آن اگر نگوییم غیرممکن , لااقل بسیار مشکل است .

به این نکته نیز باید توجه داشت که پیمانکار EPC که حیات و مماتش در گروه گرفتن پروژه جدید است در مرحله مناقصه می خواهد قیمتش کمترین باشد و در این راستا ـ درست یا نادرست ـ چشم خود را بر روی این افزایش قیمت ها می بندد . در اینجا نقش مناقصه گزار (کارفرما) بسیار مهم است و وی باید بتواند نسبت به کنترل Break Down قیمت پیمانکار و نیز ضرایب در نظر گرفته شده ( مانند ریسک ضریب دقت و ضریب تورم ) اقدام کند و به پیمانکارانی که این ضرایب را درنظر نگرفته اند , تذکر دهد . اما در عمل این کار بسیار سخت بوده و مشکل ساز است .

2-2- رقابت شرکت های بزرگ و کوچک در مرحله مناقصه : در مناقصات EPC کارفرما باید با توجه به ابعاد و بزرگی پروژه , از پیمانکارانی با همان بزرگی دعوت کند . بدیهی است که هرچه پیمانکار بزرگتر باشد , قابل اعتمادتر است و به همین دلیل , کارفرما باید پروژه های بزرگ خود را به شرکت های بزرگ بسپارد . اما بسیار اتفاق افتاده است که پیمانکاران بزرگ مجبور بوده اند که در مرحله مناقصه , با پیمانکاران کوچک رقابت کنند . روشن است که هزینه های بالاسری این دو قابل قیاس نبوده و پیمانکار بزرگ مجبور می شود که اصطلاحاً قیمت کف خود را بدهد تا بتواند برنده مناقصه شود . هرچند که کارفرما با این روش توانسته است قیمت یک پیمانکار بزرگ را پایین آورد , لیکن باید توجه داشت که در اجرای پروژه , پیمانکار ناتوان شده و به علت کمبود نقدینگی , ادامه کار با مشکل مواجه شده و در نتیجه , کارفرما نیز متضرر می شود . بنابراین , کارفرما باید از برگزاری مناقصه با حضور پیمانکاران بزرگ و کوچک به منظور ایجاد رقابت کاذب برای پایین آوردن قیمت پیمانکاران بزرگ , جداً اجتناب ورزد و نهایت تلاش خود را..................

برای دانلود از کادر زیر اقدام به دانلود نمایید.

 

با تشکر


دانلود با لینک مستقیم


فرم کامل و قابل ویرایش قرارداد طرح و ساخت ( EPC ) به صورت ورد 5 صفحه به صورت ورد
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.