کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

مقاله مقایسه وضعیت بهداشت روان در دانشجویان رشته مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی با دانشجویان رشته باستان شناسی دانشکده علوم انسانی

اختصاصی از کوشا فایل مقاله مقایسه وضعیت بهداشت روان در دانشجویان رشته مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی با دانشجویان رشته باستان شناسی دانشکده علوم انسانی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 115

 

فصل اول:

کلیات تحقیق

مقدمه:

زندگی انسان دارای سیر تحولی است . بدیهی است که این تحول مستلزم گذر انسان از نقاط بحرانی بسیاری در فراخنای عمر است. از سویی بس مسلم است که ما بعنوان انسان، دارای توان‌مندیها و نقاط ضعف خود هستیم. این ویژگی‌ها از یک طرف تحت تأثیر قابلیتهای ذاتی ما بوده و از دیگر سو تحت تأثیر شرایط محیطی مختلفی قرار می‌گیرد لیکن انچه مهمترین عنصر در بقای نوع انسان به شمار می‌رود، چگونگی سازگاری و انطباق با آن چه در محیط اتفاق می افتد، می باشد به همین دلیل نیز مطالعه بهداشت روانی هم برای جامعه و هم برای افراد حائز اهمیت است. زیرا بهداشت روانی هم در حفظ سلامت جسمانی – روانی افراد و هم در بهره‌وری اقتصادی – صنعتی جامعه نقش اساسی دارد. زیرا عملکرد روانشناختی انسان بر مرزهای مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و تفکر اجتماعی جامعه تأثیر دارد.

طبیعی است که عکس این موضوع نیز مصداق داشته باشد، چون در پاره ای از موارد شرایط و تحولات اجتماعی – اقتصادی و فرهنگی جامعه بر ساختار اجتماعی و عملکرد روانی افراد تأثیر مثبت یا منفی می‌گذارد.

افزون بر این، ساختار اجتماعی از طریق فرآیند درون سازی یا هنجارهای مورد پذیرش جامعه ، از طریق نفوذ نهادهای اجتماعی، بر تکوین و رشد شخصیت انسان و سلامت یا عدم سلامت روانی او تأثیر می‌گذارد.

با توجه به همین شرایط و دلایل است که گفته می‌شود ابتلا به اختلال روانی غنی و فقیر، تحصیل کرده و غیر تحصیل کرده کودک و نوجوان ، سالمند و خردسال ، متأهل و مجرد و غیره نمی‌شناسد و . . .

زیرا تحت برخی شرایط فشارزای روانی این اختلال وجود دارد که آستانه تحمل افراد برای مقابله با فشار روانی به پایان برسد. و افراد دچار فروپاشی روانی شوند.

هر چند اندازه ای از فشار روانی برای پیشرفت و انگیزش افراد ضرورت داشته و موجب حفظ بهداشت روانی می‌شود. لیکن آنچه باید در مورد فروپاشی روانی در مقابل فشارهای روانی مد نظر باشد، توجه به تفاوتهای افراد از نظر منش، ویژگیهای شخصی و زمینه های مادرزادی و محیطی – فرهنگی آنان در پاسخ دهی به فشار روانی است. بنابراین ، بهداشت روانی باید ضمن توجه به این متغیرها به بررسی شرایطی بپردازد. که در آنها احتمال آسیب‌پذیری روانشناختی افزایش می‌یابد و همزمان باید برای افزایش مقاومت افراد در مقابل فشار روانی و درمان اختلال روانی در سه سطح پیشگیری نوع اول، دوم و سوم روشهایی را ارائه نمود ( خدا رحمی ، 80 ، ص 7)

واژه فارسی بهداشت از دو کلمه « به» به معنی نیکو و پسندیده ، « داشت» به معنی نگاه داشتن و حفظ کردن تشکیل شده که معنی ساده آن حفظ و نگهداری چیزی به نحو نیکو و مطلوب است( شهیدی، 81 ، ص 8)

پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه میزان سلامت روان دانشجویان دو رشته از دانشگاه آزاد دزفول می‌پردازد.

بیان مسئله

آیا بین جنسیت و بهداشت روانی رابطه معناداری وجود دارد؟ آیا بین رشته تحصیلی دانشگاهی و بهداشت روانی رابطه‌ای وجود دارد؟

امروزه فشارهای روانی به عنوان مهمترین فاکتور به وجود آورنده امراض روحی و جسمی و رفتاری انسانها توجه پزشکان ، روان شناسان و دانشمندان علوم رفتاری و مدیریت را به خود معطوف نموده ، به طوری که باید عنوان نمود که فشارهای روانی نقش مهمی در فراهم نمودن مشکلات روحی و جسمی در انسانها ایفا می‌کند. پر واضح است که اثرات زیان بار فشارهای روانی تنها در میتلا کردن افراد به مرضهای روحی و جسمی نیست بلکه فشارهای روانی تأثیر زیان بخشی بر عملکرد انسان ها نیز دارد. (پایان نامه ، 84)

عدم سازش و وجود اختلالات رفتار در جوامع انسانی بسیار مشهود و فراوان است در هر طبقه و صنفی و در هر گروه و جمعی ، اشخاص نامتعادل زندگی می‌کنند. بنابراین در مورد همه اعم از کارگر، محصل، پزشک، زارع، استاد دانشگاه و . . . خطر ابتلا به ناراحتیهای روانی وجود دارد. به عبارت دیگر هیچ فرد انسانی در برابر امراض روانی مصونیت ندارد. البته دانستن این که هر


دانلود با لینک مستقیم


مقاله مقایسه وضعیت بهداشت روان در دانشجویان رشته مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی با دانشجویان رشته باستان شناسی دانشکده علوم انسانی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.