کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

مقاله درباره نگاهی به فلسفه های تعلیم و تربیت

اختصاصی از کوشا فایل مقاله درباره نگاهی به فلسفه های تعلیم و تربیت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله درباره نگاهی به فلسفه های تعلیم و تربیت


مقاله درباره نگاهی به فلسفه های تعلیم و تربیت

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"

 فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحات:177

تفکر فلسفی در تعلیم  و تربیت  (ویراست  دوم )   نوشته  متیو لیپمن ، انتشارات  دانشگاه  کمبریج:این  کتاب  به  نحو بسیار مناسبی  این  موضوع را برجسته  می سازد که  چرا وضع  ((فکر کردن )) را باید درمدارس  بهبود بخشیم . همچنین  به  طرق  مختلفی  شرح  می دهد که  معلمان  چگونه  می توانند شاگردانشان را به  فکر و بحث های  فکرزا ترغیب  کنند. این  کتاب  به  چهار بخش  تقسیم  می شود. بخش  اول  تصویر تاریخی  مفصلی  از بحث های  فلسفی  درباره ((فکر کردن )) فراهم  می آورد که  قسمت  اعظم  آن  مبتنی  بر دیدگاه های  جان  دیویی  راجع  به  تعلیم  و تربیت است . آرای  متفاوت  در مقدمه  تاریخی  ]کتاب[ معرفی  و وصف  می شود سپس  پیش  زمینه  مباحث  جاری و مسائل  مربوط به  آموزش  یا تفکر روز را فراهم  می کند.بیشتر مباحث  به  مباحث  فلاسفه  ایالات  متحده  مربوط می شود. اما موضوعات  مشابهی  به  فلاسفه بریتانیا نسبت  داده  می شود. لیپمن  ماهیت  و ویژگی های  اشکال  مختلف  تفکر را وصف  می کند و نظر خودرا درباره  این  که  تعلیم  و تربیت  چگونه  باید هدفش  را تصحیح  کرده  و ساختار تمرین  را برای  تقویت الگوی  تاملی  و تعلیمی  تغییر دهد، اظهار می دارد. این  بخش  که  به  بحث  درباره  موانع  و بدفهمی های عمومی  راجع  به  تعلیم  و تربیت  - که  برای  رشد و بالا بردن  معرفت  در شاگردان  ضروری  است  -می پردازد، بخشی  جذاب  و بحث انگیز است .بخش  دوم  کتاب  بر اهمیت  ((مشارکت  در تحقیق ))(1) تاکید دارد. لیپمن  اهمیت  مکالمه  ]یا گفتگو[ و مبانی مبادله  تجارب  به  واسطه  گفتگو را جهت  بسط و تعمیم  این  نوع مشارکت  فکری  برجسته  می سازد. مذاکره و چانه زنی  بر سر برداشت ها، تامل  درباره  دلایل  یا گزینه ها و ارزیابی  تفاسیر ]یا تعابیر[ برای  معطوف ساختن  توجه  شاگردان  به  مسائل  اجتماعی ، معنوی ، اخلاقی  و فلسفی ، مورد تاکید قرار می گیرد. لیپمن  به تفصیل  و بطور ویژه ای  این  امر را بررسی  می کند که  چگونه  این  رهیافت  به  احتمال  قوی  می تواند مثلا باتقویت  استعدادهای  کودکان  جهت  انجام  قضاوت های  آگاهانه  و توام  با نکته سنجی ، شیوه ای  برای  تقلیل خشونت  باشد. توصیف های  روشنی  از سازماندهی  تاسیس  و تشکیل  یک  چنین  جامعه  ]یا مشارکت  در[تحقیق ای  با معرفی  پنج  مرحله  گام  بگام  شیوه  کار (که  وجوه  مشترکی  با سایر برنامه های  فکری  نهادینه دارد) دراین  بخش  وجود دارد. لیپمن  رهیافت  تعلیمی ای  را که  برای  ایجاد نتایج  مطلوب  روانشناختی لازم  است  بروشنی  توضیح  می دهد.بخش  سوم  کتاب  شامل  بحثی  درباره  استلزامات  عاطفی  و شناخت  است . لیپمن  به  بررسی  نحوه  تاثیرعواطف  بر تفکر و نیز این  موضوع که  تفکر چگونه  باید در اطراف  حول  عواطف  باید بسط یابد، می پردازد. این  آرا روشن گر عقیده  او درباره  تفکر مراقبتی (2) (یا سقراطی  / مامایی (3)) است ، که  او آنرایک  محور جانشین  برای  تفکر عاطفی  می خواند.این  کتاب  شرح  می دهد که  چگونه  فرهنگ  واژگان  مناسبی  باید برای  قادر ساختن  کودکان  به  تفکر، بحث  ویادگیری  درباره  عواطف  نوشته  شود تا آنها بتوانند برای  درک  و فهم  ارزش ها تعلیم  یابند. لیپمن  افعال ذهنی  (فرایندهای  فکری  که  به  نتایجی  منجر می شوند) و حالات  ذهنی (نحوه  فکر - حالات  روحی ) را مشخص  می کند و توضیح  می دهد که  چگونه  این  موارد در رشد ذهن  نقش  دارند. سپس  بحث  خود را به شرح  چهار نوع مهارت  فکر یعنی  تحقیق ، استدلال ، سازماندهی  اطلاعات  و تاویل  و ترجمه ، بسطمی دهد.بخش  آخر کتاب  به  اصلاح  و بهبود تفکر در کلاس های  درسی  می پردازد. لیپمن  به  کرات  به  چند بعدی بودن  شناخت  که  می تواند و می باید مابین  تفکر انتقادی ،تفکر خلاق  و تفکر مراقبتی ، نضج  یابد، تصریح و تاکید دارد.او بحث  خود را به  توضیح  هر یک  از این  موارد و توصیف  مجدد دیدگاهش  نسبت  به  فلسفه  آموزشی می کشاند. کندوکاو و تحقیق   انتقادی  بر تامل  و تعمق  استوار است ، به  موازینی  چون  دقت  و سازگاری تاکید دارد و تفکر تحلیلی  را (بسان  یک  متخصص  یا خبره ) پرورش  می دهد; اما جنبه  خلاق  بر توانایی فنی  و تخیل  جسورانه  (بسان  یک  هنرمند) اهمیت  می دهد، و سومین  جنبه ، یعنی  تفکر مراقبتی ، بالابردن  قدرت  درک  ارزش ها را (بسان  پدر یا مادری  دلسوز و مراقب ، یا طراح  محیط زیستی  با لاحظه  وفکر) کانون  کار خود قرار می دهد. دقت  و مراقبت  درمورد این  که  چه  مسائلی  اهمیت  دارند در تفکرخلاق  یا تفکر انتقادی  جایگاه  ویژه ای  دارند و بنابراین  معلمانی  که  این  سه  شکل  تفکر را ترویج  می دهند می توانند موجب  رشد قوه  قضاوت  و داوری  شاگردان  شوند.لیپمن  به  این  نتیجه  می رسد که  باید از رشته  مستقلی  که  جنبه های  عمومی  و کلی  تفکر انتقادی  را تعلیم می دهد، حمایت  کرد، چون  در غیر این  صورت ، برای  معلمان  مشکل  خواهد بود که  در رشته های  خاص علت  اهمیت  تفکر را به  دانش آموزان  خود منتقل  کنند. او چنین  دوره  تحصیلی  را در فلسفه  وصف می کند، البته  نه  در معنای  سنتی  و آکادمی اش  بلکه  در نوع مبتنی  بر داستان  و حکایت  که  تمرکزش  برگفتگو، تعمق  و تقویت  قوه  قضاوت  و داوری  است .


دانلود با لینک مستقیم


مقاله درباره نگاهی به فلسفه های تعلیم و تربیت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.