کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

اختلال در خواندن

اختصاصی از کوشا فایل اختلال در خواندن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 9

 

مدیریت آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی

کارشناسی مشکلات ویژه یادگیری

اختلال در خواندن

(بیان شفاهی/ بیانی)

تهیه و تدوین: نسرین صادق نیا

مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری سبزوار

**********************

خواندن

کودکان معمولاً خواندن را در کلاس اول و گاهی زودتر آغاز می کنند و در تمام طول دوران تحصیلشان این وابستگی به خواندن ادامه پیدا می کند. تحقیقی که توسط کرک و الکنیز در 1975 انجام شد نشان داد که 60 تا 70 درصد کودکانی که در این برنامه ها ثبت نام کرده اند، دارای مشکل ناتوانی خواندن بوده اند.

انواع آموزش خواندن

1- خواندن تحولی: شامل نظامهایی از آموزش خواندن است که یک زنجیره تحولی ورود به تکامل از مهارتهای خواندن را در یک برنامه گروهی فراهم می آورند. این نظامها معمولاً از کودکان انتظار دارند با سرعت و در مراحل خاصی خواندن را یاد بگیرند.

2- خواندن اصلاحی: به روش هایی اطلاق می شود که برای اصلاح عادات بد و غلط خواندن یا پر کردن شکافهایی که در معلومات کسب شده در طول دوره های برنامه خواندن تحولی برای کودکان پیش آمده، به کار می روند. ممکن است کودک در مورد مهارت های بازشناسی نکات، درک، فهم معانی، آواها، سریعتر خواندن و یا در مورد سایر زمینه های تعبیر و تغییر نوشته ها به کمک احتیاج داشته باشد. که با استفاده از آموزش تکلیف یعنی آموزش مستقیم یا اصلاح غلط های خواندن به صورتی که کودک بتواند پس از آن با سرعت و نرخ نسبتاً بهنجاری پیشرفت کند.

3- خواندن ترمیمی: گاهی اوقات این کودکان را با عنوان خوانش پریش می نامند. آنها احتمالاً دارای نوعی ناتوانی یادگیری تحولی (توجه، حافظه، ادراک، تفکر یا اختلال زبان) هستند.

اکثریت قریب به اتفاق کودکانیکه کلاس اول را شروع می کنند احتمالاً 85 تا 90 درصد آنها با استفاده از برنامه های خواندن تحولی در خواندن پیشرفت می کنند، از میان 10 تا 15 درصد بقیه که مشکلاتی در پیشرفت بهنجاری خواندن دارند، بیشترین تعداد می توانند از طریق روشهای خواندن اصلاحی و یا استفاده از روش های آموزش تکلیف و آموزش مستقیم پیشرفت کنند. 1- یا حداکثر 2 درصد دچار ناتوانی یادگیری تحولی درونی هستند.

بعضی از کودکان هنگام خواندن، خطاهای زیر را مرتکب می شوند.

1) حذف ها: مثلاً من علی را دیدم (خواندن می شود () من علی دیدم

2) افزایش ها: مثلاً مرد یک خرس چاق بزرگ دید در حالیکه چاق بزرگ وجود نداشته است.

3) جانشین سازی ها: جمله «سالی یک پیشی خوب است» می تواند به این صورت خوانده شود: «سالی یک پیشی خوب دارد»

4) تکرارها: جمله رنگ آبی آن اتومبلی را ببین (خوانده می شود () رنگ آبی آن روی کلمه اتومبیل متوقف شود و تکرار می کند ... رنگ آبی آن ... رنگ آبی آن ...

5) حذف یا اضافه حروف: کودک بعضی صداها را حذف کرده یا بعضی حروف را به کلمه ای که می خواند اضافه می کند.

6) خطاهای وارونه سازی: کودک می تواند کلمه «داس» را «ساد» و یا کلمه «با» را «آب» بخواند.

7) خواندن سریع و بی دقت: بعضی کودکان که برای خواندن مطالب عجله می کنند، خطاهای بسیاری مرتکب می شوند و بویژه بسیاری از لغاتی که نمی توانند بخوانند را جا می اندازند.

8) خواندن کند و لغت به لغت: بعضی کودکان به کندی و لغت به لغت می خوانند علت تشکیل این عادت می تواند تمرکز بیش از حدودی رمزگردانی لغات باشد.

9) فقدان درک مطلب: بعضی کودکان لغات را رمزگردانی می کنند ولی توجه اندکی به معنای متن قرائت شده دارند.

رشد تحول زبان

یکی از جنبه های جذاب رشد و تحول کودک بهنجار این است که کودکان چگونه یاد می گیرند رمز زبان فرهنگی که در تجربیات روزمره شان با آن برخورد می کنند را بفهمند و از آن استفاده کنند. یادگیری شامل پاسخگویی به صداهای شنیده شده و آواگری های خود کودک است. یادگیری رمز زبان بوسیله ی رشد و تحول بهنجار گفتار تسهیل می شود.

ناتوانیهای زبان بیانی

کودکانی که دچار ناتوانی زبان گفتاری بیانی هستند، توانایی ناقصی برای بیان خودشان از طریق گفتار دارند ممکن است آنها در حین رشد و تحول اولیه لال و خاموش بوده و یا بندرت دارای گفتار اختصاصی نامعلوم، گفتار تقلیدی، یا پژواک گویی باشند. یک نشانه عمومی آنها قابلیت مشارب برای استفاده از لغات، عبارات یا جملات است آنها می توانند در صورت درخواست تصاویر را تشخیص دهند. از نظر عاطفی و هیجانی آنها غالب ساکت و حرف گوش کن و تابع هستند ولی ممکن است فاقد بیان چهره ای باشند در بعضی موارد ممکن است این کودکان بیحال و بی علاقه به نظر برسند.


دانلود با لینک مستقیم


اختلال در خواندن
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.