کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

تحقیق درباره پیشینه تحقیق

اختصاصی از کوشا فایل تحقیق درباره پیشینه تحقیق دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 10

 

پیشینه تحقیق

در دنیای صنعتی امروز،سلامت جامعه بخصوص سلامت دختران از اهمیت زیادی برخوردار است.آنها در مسیر رشدوتکامل خود بعد از گذر از دوران کودکی،دوران های مختلفی را تجربه می کنند و نسلهای آینده در دامن آنها رشد میکنند،بنابراین مادران سالم هستند که با پرورش نسلهای سالم،جامعه توسعه یافته را پایه گذاری میکنند(اوجی،1382). اما هنوز هم در برخی از جوامع دخترها قربانی انبوهی از سنتهای غلط حاکم برخانواده خود هستند.به طوری که به بهداشت،تغذیه و آموزش آنها در مقایسه با پسرها توجه کمتری میشود.بدیهی است این امرتهدیدی جدی در جهت سلامت مادران آینده بشمار میآید(نیکو بخت،1380).

2-2 .نظریات قشربندی اجتماعی

مطالعه و بررسی تطبیقی آراء عمدة جامعه‎شناسان در زمینة قشربندی اجتماعی ما را به یک رهیافت کلی رهنمون می‎کند که آنرا به عنوان چارچوب نظری تحقیق درنظر گرفته‎ایم.

جوامع بشری از گروههای وسیعی ساخته شده‎اند که نسبت به یکدیگر روابط مبتنی بر سلسله مراتب دارند و این جوامع تنها زمانی از ثبات و تداوم برخوردارند که قشرهای گوناگون ترکیب کنندة آن در هماهنگی به سر برند.

2-2-1.نظریه کارل مارکس

به اعتقاد مارکس طبقه عبارت است از گروهی از مردم که در رابطة مشترکی با وسایل تولید قرار دارند. اوبراساس این معیار جوامع را به دو گروه مالکان وسایل تولید و افرادی که به تولید محصول اشتغال دارند تقسیم می‎نماید. به نظر او رابطة بین این دو طبقه بصورت بهره‎کشی است. که جمعیت خانواده بر میزان درآمد روزانه همان خانواده رابطه نزدیکی دارند. مفهوم کلیدی و اساسی در نظریات مارکس برای قشربندی اجتماعی مبتنی بر مالکیت است و علاوه بر این مفهوم کلیدی،او سه مفهوم دیگر را نیز در نظریات خود ارائه می‎کند که عبارتند از آگاهی طبقاتی، همبستگی طبقاتی و ستیزه طبقاتی(کاظمی پور ـ 1378).

2-2-2 .نظریه ماکس وبر

ماکس وبر که نظرات عمده‎ای درمورد قشربندی ابراز نموده تحت تأثیر مارکس بعد اقتصادی و درآمد خانواده و جامعه قشربندی را درنظریه‎اش محور قرار داد و علاوه برآن حیثیت یا منزلت و قدرت را نیز به عنوان معیارهای اساسی تعیین طبقه درنظر گرفته است. اساس تعریف وبر از طبقة اجتماعی مبتنی بر وضعیت اقتصادی است.او معقتد است افراد از نظر خانواده، شغل، سرمایه و منطقه سکونت یا هر نوع عامل تعیین کننده‎ای شانس‎های نامساوی در تملک اموال اقتصادی دارند (کاظمی پور ـ 1378).

طبقه در تعریف و بر یک مفهوم جامعه‎شناختی نیست و به قول خود او طبقات جماعات حقیقی نیستند. طبقات فقط بنیاد ممکنی برای عمل مشترک‎اند و این وضعیت مشترک باعث خود آگاهی بین آنها نیز می‎شود. به نظر وبر وضعیت طبقاتی وضعیتی است که نسبت به بازار موجودیت پیدا می‎کند.

از دید وبر آحاد جامعه را می‎توان از حیث شانس‎های اقتصادی، شیوة زندگی و یا جایشان در نظم سیاسی(قدرت) طبقه‎بندی نمود. ولی این سه نوع طبقه‎بندی را نمی‎توان به یک نوع واحد برگرداند. به عنوان مثال دربعضی از جوامع معیارهای اقتصادی، برخی سیاسی و در بعضی دیگر حیثیت اجتماعی نقش مهمتری دارند( فرد رو،1378).

2-2-3 .نظریه هالبواکس

جامعه‎شناس دیگری که به میزان زیادی به بحث‎های طبقات اجتماعی پرداخته موریس هالبواکس است. به اعتقاد او طبقات اجتماعی بر مبنای آگاهی طبقاتی بوجود می‎آیند. وی می‎گوید که طبقات در پرتو حافظه جمعی خاص خود باقی می‎مانند. تجلی اساسی آگاهی طبقاتی از دید هالبواکس « روانشناسی نیازهای یک طبقه » است. دومین نکتة اساسی از دید هالبواکس وجود نوعی سلسله مراتب در بین طبقات اجتماعی است و می‎گوید که طبقه فقط در جامعة دارای سلسله مراتب وجود دارد. از دید هالبواکس آگاهی طبقاتی عبارتست از اینکه طبقه بداند که در چه سطحی از جامعه قرار دارد و این طبقه در جامعه نسبت به چه چیز، چه حقوق و چه امتیازاتی اندازه‎گیری می‎شود. نکته مهم در نظریات هالبواکس اینست که او طبقات سیاسی، طبقات حقوقی و طبقات اقتصادی را از طبقات اجتماعی تفکیک نموده و می‎گوید که در میان طبقه‎بندی‎های فوق، فقط طبقات اجتماعی دارای سلسله مراتب هستند و بنیان سلسله مراتب طبقات اجتماعی نیز بر « تصورات جمعی » و « قضاوت‎های ارزشی » قرار دارد(نوغانی،1380).

هالبواکس اصل حقیقی جدائی طبقات را بر مبنای حرفه یا ثروت و نوع اشتغال و درآمد نمی‎داند و تأکید اساسی او بر شیوه ارضاء کامل نیازهای گوناگون افراد و سلسله مراتب نیازها در داخل هریک از طبقات است و عامل تعیین کننده طبقات را در همین زمینه نیازها جستجو می‎کند(منصوری،1386).

2-2-4 . نظریه سوروکین

آراء سوروکین درمورد قشربندی اجتماعی به میزان زیادی متأثر از نظریات ماکس وبر است و او نیز سه معیاراقتصادی، سیاسی و شغلی را جهت تعیین طبقات اجتماعی درنظر می‎گیرد، و معتقد است که جوامع از نظرمعیارهای فوق تفاوت دارند. اگر موقعیت اقتصادی افراد جامعه نابرابر باشد یعنی درمیان آنان ثروتمند و فقیر یافت شود، جامعه از نظر معیار اقتصادی قشربندی شده است. اگر مراتب اجتماعی براساس اقتدار و وجهه اجتماعی و افتخارات و عناوین افراد در سلسله مراتب اجتماعی قرار گرفته شود و فرمانروایان و فرمانبران در جامعه وجود داشته باشند جامعه از نظر سیاسی قشربندی شده و سرانجام اگر افراد یک جامعه در گروههای شغلی متفاوت قرار گرفته باشند و برخی مشاغل دارای افتخار بیشتری از دیگران باشند این جامعه از نظر قشربندی تقسیم‎بندی شده است(نوغانی،1380).

سوروکین در تعاریف خود کمتر از کلمه طبقه استفاده می‎کند و بیشتر بطور جداگانه از قشرهای اقتصادی، سیاسی و شغلی نام می‎برد. از دید سوروکین طبقة اجتماعی، مجموعه‎ای از مردم است که دارای موقعیت همسانی از نظر شغلی یا اقتصادی یا سیاسی هستند. او مانند هالبواکس تعداد زیادی از ملاکها را برای تعریف طبقه و تحدید مرزی آنها با هم تلفیق می‎کند. بنیان عینی طبقه اجتماعی از دید سوروکین در « حرفه »، در « وضعیت اقتصادی » و « وضعیت حقوقی » است(کاظمی‎پور ـ 1378).

درمورد ساختار طبقاتی جامعه ایران باید گفت که اولاً این جامعه دارای نوعی طبقه‎بندی اقتصادی است یعنی در جامعه ما همیشه اقشارثروتمند و فقیر، دارا و ندار وجود داشته و دارند. در ضمن همواره یک نوع طبقه‎بندی سیاسی وجود داشته، عدة کمی بنام حکام، دولتمردان وکارگزاران حکومت بر سریر قدرت بوده و بقیه افراد بنام مردم دراین جامعه به سر می‎بردند. البته ضوابط تعیین قدرت در اعصار مختلف متفاوت بوده است. از دید اجتماعی نیز همواره آحاد جامعه از نظر شغل و منزلت شغلی به طبقات مختلف تقسیم می‎شوند و مشاغلی در جامعه از ارزش و اعتبار


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره پیشینه تحقیق
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.