کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

تحقیق درباره انرژی اتمی 2

اختصاصی از کوشا فایل تحقیق درباره انرژی اتمی 2 دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 68

 

آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران

IAEA & IRAN

مروری بر سوابق و اهداف آژانس بین المللی انرژی اتمی

روند تحولات آژانس

آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 1957 در پاسخ به نگرانی عمیق و انتظارات ناشی از کشف انرژی هسته ای ایجاد شد . پیدایش آژانس با طرح « اتم برای صلح » آیزنهارو ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده ، که در 8 دسامبر 1953 به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد ، ارتباط نزدیکی دارد . این ایده ها ، در شکل گیری اساسنامه آژانس که 81 کشور آن را در اکتبر 1956 به تصویب رساندند ، مؤثر بود . اساسنامه سه رکن مأموریت کاری آژانس ، یعنی نظارت و امنیت هسته ای ایمنی هسته ای و انتقال فناوری را تشریح می کند . آژانس یکی از مؤسسات تخصصی مستقل سازمان ملل متحد به شمار می آید که گزارش فعالیت های خود را سالانه به مجمع عمومی ارائه می کند .

اهداف آژانس

اهداف آژانس در اساسنامه آن اینگونه بیان شده است :

1- تشویق و مساعدت به تحقیق و گسترش مطالعات علمی در زمینه آژانس اتمی برای استفاده صلح آمیز در سراسر جهان ، ایجاد تسهیلاتی برای کشورهای عضو ، فراهم کردن امکانات و خدمات به منظور تحقیق یا گسترش توصیه های علمی برای استفاده از انرژی اتمی در امور غیرنظامی .

2- ارائه پیشنهاد و تسهیلات مورد نیاز برای تحقیق و توصیه های ضروری در کاربرد انرژی اتمی در راه صلح و رفاه بشر در جهان .

3- فراهم کردن اطلاعات مربوط به تغییرات و فنی و مورد استفاده صلح آمیز از اتم .

4- پیشرفت و تربیت کارشناسان مجرب و متخصص برای استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی .

5- ایجاد موارد ایمنی برای اطمینان از کاربرد مواد ، خدمات ، تسهیلات و اطلاعات ، در زمینه انرژی اتمی در مصارف صلح جویانه .

6- فراهم کردن امکانات ، مشاوره و ایجاد ارتباط با ارگانهای سازمان ملل متحد و آژانس های تخصصی مربوط به آن ، درباره استانداردهای ایمنی برای حفاظت از سلامت بشر در مقابل عوامل تهدید کننده حیات و ارائه توصیه هایی در این باره و تقاضا از کلیه کشورهای عضو ، مبنی بر هماهنگ کردن فعالیتهای خود در موارد یاد شده ، با آژانس بین المللی انرژی اتمی .

7- فراهم نمودن تسهیلات و امکانات لازم برای استفاده صحیح از اتم در زندگی انسان گیاه و نظایر آن .

در مجموع هدف آژانس بر دو محور کلی نهاده شده است : یکی استفاده صلح جویانه از انرژی اتمی و ترویج و توسعه آن در راه صلح ، بهداشت ، ترقی و رفاه در سراسر جهان و دیگری اطمینان از اینکه انرژی هسته ای در راه مقاصد و هدف های نظامی به کار گرفته نخواهد شد .

مأموریت آژانس

مأموریت آژانس که در « بیانیه مأموریت » آن آمده است به شرح زیر است :

1- آژانس یک سازمان مستقل ، فرادولتی ، علمی و فنی درون خانواده سازمان ملل متحد است که به عنوان نقطه تماس جهانی در زمینه همکاری هسته ای عمل می کند .

2- آژانس به اعضای خود در چارچوب اهداف اجتماعی و اقتصادی در برنامه ریزی و استفاده از علم و فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز از قبیل تولید الکتریسیته کمک می کند و انتقال چنین دانش و فناوری را به شیوه ای پایدار به کشورهای عضو در حال توسعه تسهیل می کند .

3- آژانس به توسعه استانداردهای ایمنی هسته ای می پردازد و بر اساس این استانداردها ، ایمنی در استفاده از انرژی هسته ای ، حفاظت از سلامت بشری و محیط زیست در مقابل تشعشعات یونی را افزایش می دهد .

4- آژانس از طریق سیستم بازرسی خود ، پایبندی کشورهای عضو به تعهدات خود تحت NPT و دیگر موافقت نامه های عدم گسترش مبنی بر استفاده از مواد و تأسیسات هسته ای برای مقاصد صلح جویانه را مورد نظارت و بازرسی قرار می دهد .

5- ساختار و تشکیلات آژانس

آژانس بین المللی انرژی اتمی دارای ارکان زیر است :

1- کنفرانس عمومی

کنفرانس عمومی بالاترین رکن تصمیم گیری آژانس بوده و از کلیه اعضای آژانس تشکیل شده است . کنفرانس سالانه و معمولا در ماه سپتامبر ، برای بررسی و تصویب برنامه و بودجه و تصمیم گیری درباره سایر موضوع هایی که توسط شورای حکام ، مدیر کل یا اعضا به آن ارجاع می شود ، تشکیل جلسه می دهد . از وظایف دیگر کنفرانس مسئولیت انتخاب دبیر کل آژانس به مدت 4 سال است . هر عضو کنفرانس دارای یک رأی بوده و تصمیمات آن با اکثریت آرا اتخاذ می شود .

2- شورای حکام

شورای حکام دارای 35 عضو است که کنفرانس عمومی آنها را انتخاب می کند . شورا معمولا 5 بار در سال در ماههای مارس و ژوئن ، سپتامبر،نوامبر و دسامبر تشکیل جلسه می دهد . شورای حکام ضمن بررسی برنامه و بودجه آژانس توصیه هایی به کنفرانس عمومی و پیشنهادهایی هم درباره عضویت اعضا ارائه می کند ؛ همچنین مسئول تصویب موافقت نامه های پادمانی ، استانداردهای ایمنی و تعیین مدیر کل آژانس نیز هست .

3- دبیرخانه

دبیرخانه آژانس از 2200 کارمند از 90 کشور و یک دبیر کل (مدیر کل) که در رأس آن قراردارد تشکیل شده است . مدیرکل با پیشنهاد شورای حکام و تأیید کنفرانس عمومی ، برای 4 سال انتخاب می شود و دارای شش معاون است : اداره علوم هسته ای ، اداره همکاری فنی ، اداره پادمان ها ، اداره انرژی هسته ای ، اداره امنیت و ایمنی هسته ای ، اداره مدیریت .

حوزه های اصلی فعالیت آژانس

آژانس در راستای کاربردهای ایمن ، سالم و صلح آمیز علم و فناوری هسته ای کار می کند . وظایف اصلی آژانس کمک به صلح و امنیت بین المللی ، توسعه اجتماعی ، اقتصادی و


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره انرژی اتمی 2
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.