کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

بهداشتکار دهان و دندان

اختصاصی از کوشا فایل بهداشتکار دهان و دندان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 3

 

بهداشتکار دهان و دندان

Dental Hygienist

ماهیت کار

وظیفه بهداشت کار دهان و دندان برطرف کردن مواد ته نشین شده سخت و نرم از روی دندانها ( جرم گیری ) , آموزش روشهای صحیح بهداشت دهان ودندان به بیماران و ارائه دیگزمراقبتهای پیشگیری کننده دندان می باشد. بهداشت کاران دهان و دندان ،‌ دندانها و لثه بیمار را معاینه کرده و موارد بیماری یا ناهنجاری را ثبت می کنند . آنها جرم و پلاکهای دندانی را می زدایند, از دندانها عکسهای اشعه ایکس گرفته و آنها را ظاهر میکنند و از مواد پیش گیری کننده پوسیدگی مانندفلوراید و مواد درزگیر برای حفره ها و ترکهای دندانی استفاده می کنند . در بعضی کشورها ، بی حس کردن دندان , تراش دادن و پرکردن موقتی , پانسمان اطراف دندان , برداشتن بخیه , و صیقل دادن و پرداخت روکشهای فلزی بر عهده بهداشت کاران دهان و دندان می باشد . با اینکه بهداشت کاران دهان و دندان ممکن است نوع بیماری را تشخیص ندهند ، اما میتوانندآزمایشات بالینی و آزمایشگاهی را جهت تشخیص نهایی دندانپزشک مهیا سازند . آنها گاهی در طی درمان به عنوان دستیار با دندانپزشکان همکاری می کنند .

بهداشت کاران دهان و دندان همچنین به بیماران کمک می کنند تا از بهداشت دهان و دندان بالایی بهره مند شده و آنرا حفظ کنند . به عنوان مثال ,آنها ممکن است در باره ارتباط میان رژیم غذایی با سلامت دهان و دندان و یا حتی رابطه بهداشت دهان ودندان با بیماریهای جدی مانند بیماریهای قلبی و سکته های مغزی تو ضیحاتی را ارائه دهند . در ضمن درباره روش انتخاب مسواک و شیوه نخ کشیدن دندانها به بیماران اطلاعات می دهند .

آنها برای تمیز کردن و پرداخت دندانها از وسایل دستی ، چرخان و یا ماورای صوت و برای عکس برداری از دندان از دستگاه عکسبرداری با اشعه ایکس ، برای بی حس کردن از سرنگ و سر سوزن و برای توضیح بهداشت دهان و دندان از مدل دندانی استفاده می کنند .

محیط کار

انعطاف پذیری در شیفت کاری یکی از خصوصیات ممتاز این حرفه است و کار به شکل تمام وقت , پاره وقت , شبکاری و یاحتی در روزهای تعطیل انجام می شود.

غالبا” بهداشت کاران دهان و دندان 2 الی 3 روز در هفته توسط دندانپزشکان استخدام می شوند و بنا براین آنها امکان کار درچندین مطب دندانپزشکی را میابند .

بهداشت کاران دهان و دندان در مطب های تمیز و با روشنایی مطلوب به کار می پردازند . بکارگیری شیوه های محافظت کننده به هنگام استفاده از گاز بی حسی و رعایت اصول رادیو لوژی از نکات مهم ایمنی در کار آنها محسوب می شوند . آنها به منظور محافظت خود دربرابر بیماریهای عفونی از عینکهای محافظ , ماسک جراحی و دستکش استفاده می کنند.

 

فرصتهای شغلی

از آنجایی که چند شغلی بودن در این رشته رایج است , لذا شمار مشاغل افزون بر تعداد بهداشت کاران دهان و دندان می باشد . بسیاری از آنها به شکل پاره وقت کار می کنند .

گروهی از بهداشت کاران در مطب های خصوصی دندانپزشکی مشغول بکارند .گروهی نیز در مراکز عمومی بهداشتی ، بیمارستانها و کلینیک ها به کار می پردازند .

آموزش و ادامه تحصیل

موضوعاتی مانند کالبد شناسی( آناتومی ) , عملکرد اعضا ( فیزیو لوژی) , شیمی , میکروب شناسی , دارو شناسی , علم تغذیه , عکسبرداری ٍ, بافت شناسی , شناخت بیماریهای لثه ، پاتولوژی , مواد دندانپزشکی , بهداشت کلینیکی دهان و دندان و علوم اجتماعی و رفتاری به شکل تئوری و آزمایشگاهی تدریس می شوند . بهداشت کاران دهان و دندان باید به خوبی با دیگران به کار بپردازند و از آنجایی که در فضای کوچک دهان , و با وسایل دستی مشغول به کارند لذا باید از چابکی دست بر خوردار باشنند .

چشم انداز آینده

در پاسخ به نیاز افزاینده به مراقبتهای دندان و جایگزینی بهداشت کاران دهان و دندان به جای دندانپزشکان در ارائه بعضی خدمات ،‌ رشد فرصتهای شغلی در این رشته سریع خواهد بود .

رشد جمعیت و نگهداری بیشتر از دندانهای طبیعی نیاز به بهداشت کاران دهان و دندان را افزایش می دهد . دندانپزشکان قدیمی که کمتر بهداشت کاران دهان و دندان را استخدام می کردند کنار رفته و به جای آنان فارغ التحصیلانی مشغول بکار می شوند که از کمک بهداشت کاران بهره می جویند . به علت افزایش حجم کاری دندانپزشکان و به منظور انجام مراقبتهای پیشگیری کننده مانند جرم گیری ,گروهی از بهداشت کاران دهان و دندان توسط دندانپزشکان استخدام می شوند و بنابراین دندانپزشکان وقت خود را به امور مفیدتری اختصاص می دهند .

میزان در آمد

در سال 2000 میانگین در آمد ساعتی بهداشت کاران دهان و دندان در ایالات متحده 68/24 دلار بوده است . میزان در آمد بر اساس موقعیت جغرافیایی , وضعیت استخدام وتجربه کاری متغیر است . حقوق بهداشت کارانی که در مطب ها ی خصوصی مشغول بکارند به شکل ساعتی , روزانه , ماهیانه یا در صدی پرداخت می شود


دانلود با لینک مستقیم


بهداشتکار دهان و دندان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.