کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

پایان نامه میزان تحقق اهداف آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی

اختصاصی از کوشا فایل پایان نامه میزان تحقق اهداف آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

پایان نامه میزان تحقق اهداف آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی


بیان مسئله :

مسلما آموزش تنها هنگامی مفید و موثرخواهد بود،¬¬ که بتوانداهدافی راکه برای¬آن تعیین شده تامین نماید. بنابراین موفقیت برنامه آموزشی دروهله اول درگروتعیین دقیق و صحیح اهداف¬آموزشی آن برنامه می باشد. نوشتن اهداف آموزشی درطراحی برنامه¬آموزشی امری ضروری وحیاتی است اهداف آموزشی که خوب نوشته شده باشند، برنامه آموزشی راتعریف وروشن می¬کنند. این اهداف برای تهیه کنندگان¬آن امکان هدایت برنامه، انتخاب راهبردهای آموزشی وروشهای ارزشیابی را فراهم می کنند. حتی¬اگرارزیابی-یک برنامه¬آموزشی ازنظرپیامدهای آن دشوار ناممکن باشد، گنجاندن بعضی ازاهداف پیامددرطراحی برنامه آموزشی می تواندبرنتیجه انتخاب محتوا وروش آموزشی آن تاثیربگذارد(واحدارزشیابی وصدورمجوزاهداف کلی آموزش سال1385). یک برنامه آموزشی مدون باعث نظامندشدن آموزش می گردد، امکان ارزیابی صحیح فرآیندآموزش و آموزش گیرنده-رافراهم می¬آورد و درنتیجه زمینه را برای روزآمدکردن¬آن و پاسخگویی به نیازهای جامعه تامین می نماید. درجریان تدوین یک برنامه آموزشی ضمن بهره گیری ازاصول علمی، پس ازتعیین نیازها، اهداف و روش های¬آموزش، درموردچگونگی ارائه، زمان بندی، ابزارها و شیوه های موردنیاز و نیزچگونگی ارزیابی برنامه، آموزش دهندگان وآموزش گیرندگان تصمیم گیری می شود(گزارش دبیرخانه شورای آموزش پزشکی وتخصصی کشور1385). ازمهمترین راههای اطمینان جهت دستیابی به اهداف آموزشی انجام آزمون یا ارزیابی آموزشی است، هرچندارزیابی تستی¬ازآموخته های دستیاران دوره تخصص ازطریق امتحانات ارتقادرپایان هردوره توجهی به اهداف تعیین شده دربرنامه و میزان¬کارایی و توانمندی شغلی فارغ التحصیلان ندارد و این¬امرنتایج متفاوتی¬دررابطه¬بامیزان تحقق اهداف برنامه آموزشی نشان می¬دهد(عزیزی،82). علی‌رغم مطالعات بسیار پیرامون روش‌های نوین آموزش در مورد دانشجویان پزشکی، آموزش دستیاران چندان مورد کنکاش و بررسی قرار نگرفته است. آموزش تئوری و عملی دستیاران رشته های مختلف پزشکی مانند دانشجویان سطوح پایین تر،نیازمند بکارگیری شیو های جدید آموزشی است .علی رغم مطالعات بسیار پیرامون روش های نوین آموزش در مورد دانشجویان پزشکی، آموزش دستیاران چندان مورد کنکاش و بررسی قرار نگرفته است و معمولا نتایجی که در مورد دانشجویان رده های پایین تر حاصل شده به گرو ه های دیگر،از جمله دستیاران تعمیم داده می شود، اگر چه آموزش دستیاران اکثرا به صورت خود آموزی است

اهمیت وضرورت پژوهش:

درحال حاضر با افزایش کمیت پذیرش دانشجویان درمقاطع تخصصی،توجه به کیفیت آموزش نیز ضرورت داردکه از مهمترین راههای اطمینان دستیابی به اهداف آموزشی است. اهمیت اهداف آموزش را می توان در موارد زیر خلاصه کرد: • کمک و هدایت درانتخاب محتوای آموزشی برنامه و تعیین اولویتهای نسبی اجزای مختلف. • کمک به انتخاب روشهای آموزشی مناسب. • مشخص کردن انتظاراتی که درپایان دوره آموزشی از یادگیرندگان وجود دارد. • فراهم کردن ارزیابی مناسب آموزش یادگیرندگان و برنامه آموزشی. • کمک به انتخاب روشهای ارزیابی مناسب. • فراهم کردن امکان برقراری ارتباط باسایرین شامل: آموزش گیرندگان، اعضای هیت علمی، مدیران برنامه های آموزش دستیاری، مدیران گروه ها و مسئولان پذیرش دستیاردرمورد برنامه آموزشی. چالش های مهم دربررسی میزان موثربودن برنامه های آموزشی شامل قابل اعتماد بودن روشهای ارزشیابی، قابلیت تعمیم یافته های نتایج ارزیابی با توانمندی و سطح علمی دانشجویان می باشد(کربای ،2003). درگستره بالینی هدف نهایی کسب تبحراست. اتاق عمل، اورژانس، درمانگاه و بخش مراقبتهای ویژه محیط های بالینی عرصه های کسب مهارت حل مشکلات ویادگیری بالینی هستند)عزیزی،1386). توانایی شرکت فعالانه در تیم درمانی باید در نظر گرفته شود. زیرا این موضوع روشن شده که ارتباط کافی بین پزشکان وبیمار با پیامد سلامتی ارتباط دارد واز متغیرهای مورد قضاوت در تعیین صلاحیت پزشکان قلمداد می شود)خاتمی،1386). اهمیت کار یک پزشک بالطبع شیوه آموزش پزشکی را حائز اهمیت می سازد. نظرات دانشجویان دوره تخصص رشته های بالینی درخصوص اینکه تاچه حد اهداف آموزش بالینی برای خدمات پزشکی کارآمد است. در شناسایی نقاط ضعف آموزش کمک کننده خواهد بود. لذا به منظورتعیین میزان تحقق اهداف آموزشی دانشکده پزشکی این تحقیق بردیدگاه دانشجویان دوره دستیاری تاکید می کندکه اکنون به عنوان پزشک در مراکز خدمات درمانی می توانند از دانش و مهارت های کسب شده ازطریق برنامه آموزشی دردوره های مختلف آموزشی ودرمانی بهره جویند، به عنوان بازده توانمندی آنها را مورد مطالعه قرار داد. دستیاران خواسته یا ناخواسته در فرصت هایی با آموزش دانشجویان پزشکی در گیر خواهند شد و منافع این آموزش برای هر دو گروه آموزش دهنده و آموزش گیرنده است.( گرک یراقی،1386) دستیاران نقش اساسی در آموزش دانشجویان پزشکی ایفا می کنند و آموزش دانشجویان پزشکی توسط دستیاران از دیر باز به عنوان یک نیاز در نظر گرفته شده است (عشوریون ،1382،ص26). . اگرچه مرکز ثقل آموزش در بیمارستان ها، اساتید می باشند ولی با عنایت به اینکه آموزش هایی که دانشجویان از دستیاران می گیرند .بخش مهمی (حدود 30 درصد)از آموزش را تشکیل می دهد.بنابراین ، دستیاران رشته های مختلف پزشکی در این زمینه می توانند کمک شایانی باشند. بر اساس مطالعه دقیقی که در یک مرکز پزشکی آمریکا انجام شده، تقریبا تمام دستیاران در سطوح مختلف آموزش دانشجویان پزشکی سهیم بوده اند. در فرآیند آموزش، مثال جالبی وجود دارد که می گویند «یاددادن بهترین روش یاد گرفتن » است و یاد دادن ارزشی معادل دو برابر یاد گرفتن دارد .هر چه دستیاران بیشتر درباره آموزش و یادگیری بدانند، از تجارب یادگیری خود استفاده بیشتری می برند.( گرک یراقی،1386)

فرمت ورد تعداد صفحات 30


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.