کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

دانلود مقاله تکیه معاون الملک

اختصاصی از کوشا فایل دانلود مقاله تکیه معاون الملک دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود مقاله تکیه معاون الملک


دانلود مقاله تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک  

 

سرانجام ایرانیان تمدن خود را بر این سامان غالب ساختند . حضور نقش برجسته های این قوم در سرپل ذهاب که یکی از قدیمی ترین نقش برجسته های خاورمیانه محسوب می شود ، بیانگر این موضوع است .

منطقه کرمانشاه به واسطه هم جواری با دولت آشور ، پیوسته در معرض تهاجم دولت قدرتمند آشور بود و شاهانی چون (( تیکلات پلیسر )) و (( شلمانصر سوم)) بارها به محدوده کرمانشاه لشکر کشی کردند . در کتیبه های به جای مانده از آشوریان ، از سرزمینهای پارسوا ، کروتی ، مادی ها و سرزمین نیشایی نام برده است . نیشایی به اطراف کرمانشاه و ماهیدشت کنونی اطلاق می شود و به دلیل داشتن مراتع فراوان برای پرورش اسب ، مشهور بود . در سالنامه های آشوری از شهری به نام (( الی پی )) نام برده شده است که مورخان آن را بین کرمانشاه و همدان تشخیص داده اند و برخی دیگر نیز آن را محل کنونی کرمانشاه ذکر کرده اند .

با شکل گیری حکومت ها ، این خطه یکی از مراکز مادی محسوب می شد . از این دوره یادمان های با ارزشی چون دژ گودین در کنگاور بر جای مانده است . در این دوره کرمانشاه یکی از شاهراه های حیاتی ایران بود و در جاده اکباتان به بابل از این استان عبور می کرد .

در دوره هخامنشی با عبور جاده شاهی – که یک رشته آن اکباتان را به بابل وصل می کرد – بر رونق و آبادانی این منطقه افزوده شد . پس از انقراض هخامنشیان ، در دوره سلوکی مناطقی از کرمانشاه چون بیستون و دینور محل حضور کلنی های یونانی بود ؛ ولی دیری نپایید که اشکانیان آنان را شکست داده و در این منطقه حضور پیدا کردند . نقش برجسته های اشکانی در بیستون بیانگر این موضوع است . در این دوره ، بیستون یکی از مراکز مهم اشکانی محسوب می شد.

در دوره ساسانی ، استان کرمانشاه بیش از هر دوره دیگری از اعتبار و رونق خاصی برخوردار بود .

شهریاران ساسانی به علت نزدیکی این منطقه به پایتخت آن ها یعنی ، ایام تابستان را در قصرهای ییلاقی این منطقه می گذراندند . در اخبار مورخان اسلامی بارها آمده است که (( خسرو اول )) در نواحی طاق بستان قصرهایی ساخته است و در آنها از ((فغفور)) چین ، ((رای)) هند ، ((قیصر)) روم و دیگر حکمرانان روزگار پذیرایی می کرد .

با احداث شهرهایی چون حلوان در این منطقه و سیاست شهرسازی پادشاهان ساسانی در غرب کشورکه به بنیاد شهر کرمانشاه منجر شد این حوزه بیش از پیش اعتبار یافت و شاهان ساسانی با ایجاد پل هایی بر روی رودخانه ها و ساخت بناهای عام المنفعه ، رفاه و رونق اقتصادی را برای مردم این دیار به ارمغان آورد . با شکست ساسانیان توسط مسلمین ، مردم این منطقه جزء اولین مردمانی بودند که به دین مقدس اسلام ایمان آوردند و به ترویج آن پرداختند . مسجد عبدالله بن عمر در ریجاب –یکی از قدیمی ترین مساجد صدر اسلام –یادگاری از آن است . از آن دوران آرامگاههایی از یاران وفادار پیامبر اسلام که در جنگها وی را یاری می کردند ، به یادگار مانده است که از آن جمله می توان به آرامگاه ابودجانه در ریجاب اشاره کرد . در دوره خلفای عباسی کرمانشاه یکی از چهار شهر مهم و معتبر ولایت جبال بود . هارون الرشید خلیفه عباسی به این سامان توجه خاصی داشت . سیاحان و جهانگردان مختلف نیز از آبادانی و زیبایی این شهر یاد کرده اند .

در سده سوم ه. ق کرمانشاه در قلمرو صفاریان قرار داشت . در سده چهارم ه. ق سلسله کوچکی از اکراد به نام حسنویه در ولایت غرب استقلال پیدا کردند . موسس این سلسله پنجاه سال در این منطقه حکمرانی کرد و قلعه بزرگ ((سرماج)) را مقر خود ساخت . در سال 441 ه .ق سلطان طغرل سلجوقی صد هزار سپاه را برای تسخیر قلعه سرماج فرستاد و پس از چهار سال موفق به تسخیر این قلعه شد . در سده ششم ه . ق سلطان سنجر سلجوقی ، کرمانشاهان و توابع آن را در حوزه حکمرانی برادر زاده خود سلیمان شاه ملقب به ((ایوه)) قرار داد .

وجه تسمیه :

کرمانشاه ،پس از اسلام به نامهای ((کامبادنه))،((کامبادان))و ((کامبادس))معروف بود و نویسندگان یونانی به وضوح از آن یاد کرده اند. برخی نیز معتقدند چون این شهر در زمان ساسانیان توسط بهرام چهارم ملقب به کرمانشاه ساخته شده کرمانشاه نام گرفته است .

در کتب و متون جغرافیایی یا مسالک و الممالک مورخین و جغرافی نویسان سده سوم ه . ق به بعد اشارات صریحی وجود دارد که ((قرمیسین)) ، ((قرمیسین ))و بیش تر به شکل ((قرماسین )) یا ((قرماشین )) معرب واژه کرمانشاهان با کرمانشاه بوده است . کلمه کرمانشاه نخستین بار در حدود سال 279 ه.ق توسط ابن فقیه همدانی درکتاب ((مختصر البلدان )) به کار رفته است . نام کرمانشاهان نخستین بار در سال 282ه .ق در ((حدود العالم من مشرق الی المغرب ))و در سال 375 ه .ق در کتاب ((احسن التقاسیم ))مقدسی آمده شده است . در حالی که قبل از این تاریخها از این شهر به نام قرماسین و قرمیسین یاد می شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تصور این که میان اسم شهر کرمانشاه یا کرمانشاهان ،با عنوان و مقام شاهی ایران زمین رابطه خاصی وجود داشته است ، نام کرمانشاهان را بدون هیچ گونه توجیه علمی وتاریخی برداشتند و به ترتیب (( قهرمان شهر )) ، ((ایمان شهر)) و نهایتاً باختران را به جای آن نهادند .با پیگیری نمایندگان مجلس در سال1373 (ه-ش ) بار دیگر با تصویب مجلس شورای اسلامی باختران به کرمانشاه تغییر نام داد .


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.