کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

تحقیق آماده بررسی آراء و نظریات تالکوت پارسونز - 45 صفحه وورد

اختصاصی از کوشا فایل تحقیق آماده بررسی آراء و نظریات تالکوت پارسونز - 45 صفحه وورد دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

تحقیق آماده بررسی آراء و نظریات تالکوت پارسونز - 45 صفحه وورد


تحقیق آماده بررسی آراء و نظریات تالکوت پارسونز -  45 صفحه وورد

 

 

 

 

 

 

 

بررسی شرایط تاریخی - اجتماعی پیدایش نظریات

 

زندگی

 

پارسونز در سال 1902 در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود که در آن زهد پروتستانی زیربنای اخلاق زندگی بود. پدر او یک کشیش پروتستان مستقل در شهر کلورادو اسپرینگز در ایالت کلورادو بود و در جنبش اصلاح اجتماعی که جنبش اجتماعی انجیلی نام داشت فعال بود. افزون بر این پدر پارسونز زبان انگلیسی را نیز در دانشکده تدریس می کرد و بالاخره رئیس یک کالج کوچک در ایالت اوهایو شد. بدین ترتیب تالکوت پارسونز نخستین سالهای زندگی خویش را در یک محیط روستایی ایالات میانی آمریکا گذرانده و همانگونه که گای روچر می گوید سخت گیری و افق اجتماعی محدود کالج های کوچک آمریکایی در یک چهارم نخست قرن بیستم را تجربه کرد.

او کودکی شادی داشت و می خواست یک زیست شناس و یا پزشک شود. بنابراین نخستین آرزوی دانشجویی او این بود که زیست شناسی و فلسفه بخواند تا سر انجام به حرفه زیست شناسی و فلسفه راه یابد. اما در سال 1923 پارسونز گرایش به مطالعه علوم اجتماعی – به ویژه اقتصاد به سبک آمریکایی که امروز آن را اقتصاد سیاسی می نامیم – پیدا کرد و مشوق این گرایش هم یکی از استادان امهرست به نام والتر همیلتون بود. گو اینکه این کالج همانند دیگر کالج­های پسرانه آن زمان بخش جامعه شناسی یا انسان شناسی نداشت، پارسونز موفق شد در مواد آموزشی درسهای همیلتون و فیلسوفی به نام کلارنس ایرز متون جامعه شناسی را بخواند. گرایش به جامعه شناسی بدون تردید با زمینه های فرهنگی پارسونز همخواهی داشت چون جریان اصلی در اندیشه ای جامعه شناختی آمریکا در ان زمان در پیوندی نزدیک با همان جنبش اجتماعی پروتستان بود. پارسونز بنا به اعتراف خود شیفته اقتصاد نهادی بود که می کوشید فرآیندهای اقتصادی را در اثر آنها بر جامعه بزگتر بشناساند. (همیلتون، 1374، 40)

چون مکتب اقتصاد نهادی همیلتون و ایرز به میزان زیادی بر جامعه شناسی تکیه داشت، پارسونز با نوشته های اندیشمندان تراز نخست جامعه شناسی در اروپا و آمریکا آشنا شد. اگر چه پارسونز با جامعه شناسی آشنا شد. آشنایی او با آن در واقع مستقیم نبود. برای نمونه او با اندیشمندان مکتب جامعه شناسی شیکاگو مانند پارک، مید، توماس و دیگران یا اندیشمندان اروپایی مانند تونیز، سیمل، یا حتی دورکهایم به طور منظم آشنا نشده بود. اندیشه این افراد به طور گسترده این در آمریکای آن زمان شناخته شده بود و بخشی از مطالب درسی در دانشگاهی همچون شیکاگو یا کلمبیا که رشته جامعه شناسی را عرضه می کرد تشکیل می داد.

اگرچه پارسونز به جامعه شناسی و اقتصاد نهادی عمیقا علاقه مند بود در این رشته ها به آموزش رسمی نپرداخت و این به خاطر نا آشنایی با سازمانهای حرفه ای مربوط به این رشته ر آمریکا بود. هنگامی که پارسونز در سال 1924 لیسانس خود را از کالج امهرست دریافت کرد عموی ثروتمندش به او پیشنهاد کرد تا هزینه یک سال تحصیل او را در خارج بپردازد. پارسونز از این فرصت استفاده نموده و مدرسه اقتصادی لندن را انتخاب کرد. (همیلتون، 1374، 41)

اگر بگوییم که پارسونز محسور وبر شد اغراق گفته ایم، اما چنین به نظر می رسد که برخورد با یک سنت اندیشمندی که تا این اندازه بدهکار وبر بود گرایش های او را به زودی متبلور ساخت. اگر چه پارسونز برنامه معینی برای درجه علمی به هنگام آمدن به هایدلبرگ نداشت، به زودی راه گرفتن دکتری را در پیش گرفت. عنوان رساله او مفهوم سرمایه داری در ادبیات آلمانی اخیر با توجه به محدود بودن دانش جامعه شناسی و اقتصاد پارسونز بلند پروازانه بود. اما این رساله به او فرصت داد تا تا بحثی را که مدتی طولانی در جامعه آلمان درباره طبیعت سرمایه داری به عنوان یک نظام اجتماعی – اقتصادی در جریان بود و پیش از او اندیشه وبر را به طور آزاز دهنده ای اشغال کرده بود به طور منظم وارسی کند. (همیلتون، 1374، 45)

هنگامی که پارسونز به هاروارد رفت بخش جامعه شناسی وجود نداشت. اما در سال 1931 بخش جداگانه ای تاسیس شد که سوروکین ریاست آن را بر عهده داشت. این بخش به سرعت به یک مرکز مهم آموزش جامعه شناسی تبدیل شد. (همیلتون، 1374، 46)

در سال 1944 به طور جدی در این فکر بود که هاروارد را ترک کند برای اینکه او را از این فکر منصرف سازند مدیریت گروه آموزشی جامعه شناسی را به او واگذار کردند. در این مسئولیت جدید پارسونز منشاء تغییرات اساسی و تجدید سازمان آموزش علوم احتماعی گردید. (گی روشه، 1376،21)

گروه آموزشی جدید روابط اجتماعی در 1946 تاسیس شد و پارسونز تا 1956 مدیریت آن را بر عهده داشت. جا دارد خاطر نشان کنیم که پارسونز پیوسته می کوشید در موسسات آموزشی وحدت علوم انسانی را محور تحقیقات نظری اش بود تحقق بخشد. میان علائق نظری پارسونز و اشتغالات آموزشی و اجرایی اش مناسباتی وجود دارد که تا کنون به خوبی شناخته نشده است.

 

برای دانلود کل تحقیق از لینک زیر استفاده کنید.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.