کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

تحقیق درباره ملک الشعرای بهار

اختصاصی از کوشا فایل تحقیق درباره ملک الشعرای بهار دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره ملک الشعرای بهار


تحقیق درباره ملک الشعرای بهار

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

 فرمت فایل:word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

  تعداد صفحات:78

شرح حال بهار

میرزا محمد تقی ملک الشعراء بهار در تاریخ 13 ربیع الاول سال 1304 قمری در شهر مشهد پا به عرصه وجود گذاشت. پدرش حاج میرزا محمد کاظم متخلص به صبوری و ملقب به ملک الشعراء، ابن حاج محمد باقر کاشانی رئیس صنف حریر بافان مشهد و او پسر حاج عبدالقدیر خارا باف ساکن کاشان بوده است.

پدر بهار که در مشهد تولد یافته است حرفه ی پدری و اجدادی را مانند سایر برادران خود دنبال نکرده و در مشهد به تحصیل علوم ادبی علوم ادبی و عربی و زبان فرانسه و فقه پرداخت و شعر را به سبک امیر معزی می گفته و به ساختن قصیده و مسمط و غزل و مثنوی استاد بود لیکن بیشتر اشعار او قصیده است.

مادر بهار از یک خانواده ی تاجر و اصیل گرجستانی است که جد او از معارف گرجستان و از نژاد مسیحیان قفقاز بوده و در جنگ های روس و ایران با جمعی دیگر به وسیله ی عباس میرزا نایب السلطنه به اسارت به ایران آورده شده و به دین اسلام درآمده و مسلمان شد.

ملک الشعراء بهار اصول ادبیات را در نزد پدر آموخته و پس از مرگ پدر که 18 سال بیشتر نداشت، تحصیلات ادبی را نزد مرحوم ادیب نیشابوری از ادبا و شعرای مشهور و سایر فضلای معاصر دنبال کرد و مقدمات عربی و اصول کامل ادبیات فارسی را در مدرسه ی نواب در خدمت اساتید آن فن تکمیل نمود و همچنین بعد از درگذشت پدر به فرمان مظفرالدین شاه لقب ملک الشعرایی پدر به پسر واگذار گردید.

بهار تخلص خود را از بهار شیروانی دارد. این شخص از سخنوران بنام عهد ناصرالدین شاه است که در مشهد به دوست خود صبوری، پدر بهار، وارد شد و در خانه وی درگذشت.

بهار از سنین کودکی و در زمان حیات پدر قریحه ی ادبی خود را گاهگاهی بروز می داد و ذوق فطری و خدادادی خویش ضمن گفتار و کردار کودکانه ی خویش آشکار می ساخت و از هفت سالگی به سرودن شعر آغاز کرد پس از آنکه صاحب شغل دولتی و منصب ملک الشعرایی شد، به تکمیل زبان عربی پرداخت و از راه مطالعه کتب و مجلات مصری بر اطلاعات خود افزود و با دنیای نو آشنایی یافت.

در خلال یادداشت های او می خوانیم هنگامیکه در سن ده سالگی با پدر و مادر به سفر کربلا رفته بودند شب هنگام در بیستون عقرب جراری در بساط آنها راه یافته و به ضرب کفش و لگد کشته می شود، بهار ده ساله این بیت را بدان مناسبت می سازد و برای پدر می خواند :

به بیستون چو رسیدم یک عقربی دیدم        اگر غلط نکنم از لیفند فرهاد است


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره ملک الشعرای بهار
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.