کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

دانلود پایان نامه بررسی نگاه ، جایگاه دیدن و فرآیند بینایی در هنر عکاسی

اختصاصی از کوشا فایل دانلود پایان نامه بررسی نگاه ، جایگاه دیدن و فرآیند بینایی در هنر عکاسی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پایان نامه بررسی نگاه ، جایگاه دیدن و فرآیند بینایی در هنر عکاسی


دانلود پایان نامه بررسی نگاه ، جایگاه دیدن و فرآیند بینایی در هنر عکاسی

هر هنری‌ ویژگی‌ خاص‌ خودش‌ را به‌ همراه‌ دارد. عکس‌ چون‌ ثبت‌ یک‌ لحظه‌ از یک‌ زمان‌ جاری‌ است‌ بسیار اهمیت‌بالاتری‌ دارد. زیر عکاس‌ باید بروی‌ قابی‌، یک‌ اثر مسطح‌ فلت‌، تخت‌، مسائل‌ انسانی‌، سیاسی‌، خشونت‌ و فرهنگی‌ و...از طریق‌ یک‌ عکس‌ یا چند عکس‌ بیان‌ کند. اگر عکاسی‌ یک‌ هنر زمان‌بندی‌ بود مثل‌ ادبیات‌، سینما یا نمایش‌ تفسیر یاتوضیح‌ بیشتر اثر را به‌ همراه‌ دارد. زیرا عکاسی‌ یک‌ هنر عینی‌ ثبت‌ زمان‌ است‌ نه‌ جاری‌ در زمان‌. درنتیجه‌ مشکل‌بیشتری‌ به‌ همراه‌ دارد، برای‌ بیان‌ عناصر زیبایی‌شناسی‌ در عکس‌. عناصر زیبایی‌شناسی‌ عکاسی‌ یک‌ سری‌ عناصرساختاری‌ به‌ همراه‌ دارد که‌ به‌ هنر پیشین‌ خودش‌ نقاشی‌ برمی‌ گردد. زیرا برخی‌ معتقدند که‌ عکاسی‌ در توسعه‌ و تکامل‌نقاشی‌ شکل‌ گرفته‌ و داری‌ ویژگیهای‌ ساختاری‌ هنری‌ نقاشی‌ است‌. یک‌ بخش‌ زیبایی‌شناسی‌ به‌ این‌ بحث‌ برمی‌ گرددبحث‌ دیگر آن‌ به‌ محتوا و درون‌ مایه‌ عکس‌ برمی‌ گردد.

اینها از یکدیگر جدا نیستند. وقتی‌ بحث‌ زیبای‌شناسی‌ عکس‌ یا هر اثر هنری‌ دیگری‌ را می‌کنیم‌، بایستی‌ جوهرة‌ وحدتی‌بین‌ فرم‌ و محتوا حاصل‌ شود که‌ از طریق‌ آن‌ بتوانیم‌ به‌ جوهرة‌ زیبایی‌ شناسانة‌ آن‌ اثر هنری‌ دست‌ پیدا کنیم‌.

نگاه‌ در عکاسی‌ شامل‌ آن‌ چیزهایی‌ می‌شود که‌ عکاس‌ به‌ لحاظ‌ زبان‌ ساختاری‌اش‌ با آن‌ ارتباط‌ دارد. (زبان‌ شکلی‌)شامل‌: خطوط‌، رنگ‌، بافت‌، پرسپکتیو، خط‌، حجم‌، فرم‌ و ترکیب‌ اینها با همدیگر است‌ که‌ حاصل‌ آن‌ می‌تواند یک‌ویژگی‌ ریتمیک‌ داشته‌ باشد که‌ این‌ ویژگی‌ ریتمیک‌ در هنر عکاسی‌ به‌ ریتم‌ تجسمی‌ مشهور است‌ زیرا اصولاً هر عکسی‌بیشتر ساختار آن‌ ریتم‌ تجسمی‌ دارد. معنای‌ عکس‌ به‌ این‌ بستگی‌ دارد که‌ چگونگی ساختارهای‌ شکلی‌ را در خدمت‌ثبت‌ عکس‌ بگیریم‌ که‌ معنا را بتوان‌ منتقل‌ کرد. که‌ همان‌ بحث‌ جوهرة‌ بین‌ شکل‌ و محتوا است‌. اگر شکل‌ تصویر به‌تنهایی‌ بخواهد خواستگاه‌ عکاس‌ را بیان‌ کند زمانی‌ است‌ که‌ امکان‌ تأمل‌ مخاطب‌ برروی‌ تصویر وجود دارد که‌ امکان‌دارد از آن‌ عکس‌ لذت‌ هم‌ ببرد اما مفهوم‌ خاصی‌ از آن‌ دریافت‌ نکند. و خواستگاه‌ و جهان‌ بینی‌ عکاس‌ به‌ او منتقل‌نشود.

اما اگر معنی‌ در آن‌ تصویر به‌ جوهرة‌ وحدت‌ برسد در آن‌ زمان‌ است‌ که‌ می‌توانیم‌ بگوییم‌ پیام‌ عکس‌ منتقل‌ شده‌ است‌.مثل‌ زمانیکه‌ به‌ عکسهای‌ گری‌ وینوگراند[1] ما توجه‌ می‌کنیم‌. در عصر مدرنیزم‌ از موقعیتهای‌ خاص‌ جامعه‌ شهری‌ ایالتهای‌پیشرفته‌ آمریکا، فرودگاه‌، زنان‌ در خیابان‌، نماهای شهری[2]‌ گرفته‌ است‌ (تصویر 11-3) یا به‌ عکسهای‌ واکر اونس‌ توجه‌ می‌ کنیم‌ که‌ او هم‌نمای‌ شهری‌ گرفته‌ است‌.


[1] Garry Winogrand

[2] - City Scape

پیشگفتار:
عکاسی‌
مقدمه
دستگاه‌ بینایی‌
ژاک‌ لکان
فهرست اعلام:
فهرست‌ منابع‌ و مآخذ:
1-1- لحظه‌ی‌ رویت‌ - چگونگی‌ دیدن‌ از دیدگاه‌ ژاک‌ لکان‌
2-1- روئت عکاسی از دیدگاه رولان بارت
2-3- ثبت‌ عکس‌ - فنون‌ عکاسی‌
دیدن در عکاسی
 خواستگاه عکاس
رولان بارت
1-3- گزینش‌ کادر
زیبایی‌شناسی‌ در عکس‌ (نگاه‌ - معنا)

شامل 94 صفحه فایل word


دانلود با لینک مستقیم


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.