کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

دانلود مقاله کامل درباره وظایف رئیس جمهور در قانون اساسی

اختصاصی از کوشا فایل دانلود مقاله کامل درباره وظایف رئیس جمهور در قانون اساسی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 22

 

 

فهرست مطالب

وظایف رئیس جمهور در قانون اساسی 2

چرا تفکیک قوا؟ 5

شرایط و ویژگی‌هاى رئیس جمهور 6

سی وظیفه قانونی 8

در امور بین الملل 11

اعزام و پذیرش سفیران 12

وظایف و اختیارات رئیس جمهور 13

همکارى رئیس جمهور 14

چگونگى آغاز و پایان دوره ریاست جمهوری 16

نصیحت سعدی به رئیس جمهور 17

سعدی در آغاز می گوید: 18

منابع: 22

 

وظایف رئیس جمهور در قانون اساسی

رئیس جمهور «پس از مقام رهبری» عالیترین مقام رسمی کشور است.

بخش مهمی از مسؤولیت ها و وظایف دولت و رئیس دولت در نظام اسلامی در قانون اساسی آمده است . در این مقال نگاهی گذرا به این وظایف از دریچه قانون اساسی داریم تا از سویی حد و مرز انتظار امت اسلامی از کارگزاران دولتی و رئیس قوه مجریه روشن شود . و از دیگر سو فهرستی از وظایف مهم رئیس جمهور برگزیده، در دیدرس یاران و همکاران و وزیران و مشاوران و معاونان ایشان و همه امت قرار گیرد . این فهرست فقط شامل وظایفی است که در یک مرور سریع از قانون اساسی کنونی مصوب ششم مرداد ماه 1368 هجری شمسی استخراج شده است .

چگونگى برگزارى انتخابات ریاست جمهوری

تدوین کنندگان قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران براى هر چه بهتر برگزار شدن انتخابات ریاست جمهورى اصولى را به این امر مهم اختصاص داده‌اند که اجراى دقیق آنها شرط لازم و کافى براى صحت انتخابات است در این جا به برخى از این اصول اشاره خواهد شد .

1. اصل نظارت شوراى نگهبان

یکى از شرایط مهم انتخابات، اصل نظارت بر آن و مشخص بودن نهاد نظارت کننده بر انتخابات است. وجود اصل نظارت بر این دلیل است که اگر مجریان انتخابات به هر دلیل قصد اعتمال نفوذ و تقلب در انتخابات را داشت باشند از آن جلوگیرى شود. نظارت بر اجراى انتخابات را داشته باشند ازآن جلوگیرى شود. نظارت بر اجراى انتخابات ریاست جمهورى براساس قانون اساسى به شوراى نگهبان واگذار شده است به طور کلى شوراى نگهبان دو وظیفه مهم در انتخابات ریاست جمهورى بر عهده دارد. اول تائید صلاحیت داوطلبان ریاست جمهورى از جهت شرایطى که در قانون اساسى پیش بینى شده است. این امر، پیش از آغاز انتخابات صورت مى گیرد دوم نظارت بر تمام مراحل انتخابات ریاست جمهورى اسلامى ایران که در حین انتخابات انجام مى شود.

نظارت شوراى نگهبان بر مراحل انتخابات ریاست جمهورى به این معنا است که ناظران شورا تمام مراحل اجرایى انتخابات را زیر نظر مى گیرند و صحت یا عدم صحت اجراى آن را به شوراى نگهبان گزارش مى دهند. هرگاه شورا به این نتیجه برسد که در هر مرحله اى از روند انتخابات تخلف یا تخلفاتى صورت گرفته است مى تواند آن را متوقف و باطل کند. نظر شوراى نگهبان در مورد تائید توقیف یا ابطال انتخابات قطعى و غیر قابل تجدىد نظر است پس اگر صلاحیت داوطلبان قبل از انتخابات مورد تایید شوراى نگهبان قرار نگرفته باشد و یا مراحل اجراى انتخابات زیر نظر ناظران مورد تایید شوراى نگهبان انجام نشود انتخابات خود به خود باطل است.

2. اصل انتخاب با راى مستقیم

انتخاب رئیس جمهور در ایران بدون واسطه و باراى مستقیم مردم است بدین معنا که مردم به صورت مستقیم پاى صندوق‌هاى راى حاضر مى شوند و نامزد مورد نظر خود را به صورت مخفى بر مى گزینند. در نتیجه هیچ مرجع قانونى نمى توانند قانونى وضع کند که رئیس جمهور به صورت غیر مستقیم و با واسطه انتخاب شود در چنین صورتى انتخابات خود به خود باطل و از درجه اعتبار ساقط است این موضوع در اصل 114 قانون اساسى به صورت صریح آمده است.

3. برگزارى انتخابات پیش از اتمام دوره ریاست جمهورى پیشین

در قانون اساسى در این مورد آمده است : انتخابات رئیس جمهور جدید باید حداقل یک ماه پیش از پایان دوره ریاست جمهورى قبلى انجام شده باشد و در فاصله انتخاب رئیس جمهور جدید و پایان دوره ریاست جمهورى سابق رئیس جمهور پیشین وظایف رئیس جمهور را انجام دهد با توحه به این اصل جایگاه ریاست جمهورى هیچ گاه نباید خالى باشد و رئیس جمهور جدید یک ماه پیش از پایان مدت ریاست جمهورى پیشین انتخاب شده باشد و به محض پایان دوره پیش حکم او توسط رهبر تنفیذ و به طور رسمى مشغول کار مى شود.

4. اصل تعدد نامزد‌هاى ریاست جمهوری

معناى انتخابات این است که یک نفر از بین چند نفر توسط مردم انتخاب شود و اگر شمار داوطلب انتخابات ریاست جمهورى یک نفر باشد در اینحالت موضوع انتخابات منتفى است به همین دلیل قانونگذار بر این که به مردم توان انتخاب بدهد متذکر شده است که چند نفر باید خود را نامزده انتخابات ریاست جمهورى کنند بنابراین هر گاه فقط یک نفر داوطلب احراز این مقام گردد شوراى نگهبان نمى تواند با انجام انتخابات موافقت کند و بر چنین انتخاباتى نظارت نماید اصول 116 و 117 و 120 قانون اساسى بیان کننده چنین نظرى است.

5. اصل انتخاب رئیس جمهور با اکثریت مطلق

هر چندقانون اساسى چگونگى برگزارى انتخابات را به قانون عادى ( قانونى که مجلس تصویب مى کند و تایید شوراى نگهبان مى رسد ) واگذار کرده است اما برخى موارد را مشخص کرده است که ازجمله آنها انتخاب رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرا، یعنى مجموع نصف به علاوه یک راى تعداد شرکت کنندگان در انتخابات است. ولى هر گاه در مرحله اول هیچ یک از داوطلبان نتواند چنین اکثریتى را به دست اورد انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود در این مرحله فقط دو نفرى که در دوره اول داراى راى بیشترى بوده‌اند در انتخابات شرکت مى کنند و مردم از بین آن دو یکى را بر مى گزینند در این مرحله نیاز به اکثریت مطلق نیست و هر کس راى بیشترى را کسب کند به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم معرفى مى شود این موضوع در اصل 117 قانون اساسى به صراحت بیان شده است .


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره وظایف رئیس جمهور در قانون اساسی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.